You are here

SEO maakt plaats voor SXO

Digitale marketing

Oké, SEO is niet volledig passé. Zoekmachines blijven waarde hechten aan de basis, nl. een correcte technische code, backlinks en keywords. Maar zoekmachines gaan ook mee met hun tijd. In dit artikel lichten we voor jou, gratis en voor niks, een tipje van de sluier!

De Google-zoekrobot heeft één grote beperking. Het is en blijft een computer die een webpagina niet kan ervaren zoals jij en ik. Maar Google wordt wel slimmer en slimmer. Hun mythisch algoritme vult de resultaten van hun searchbot tegenwoordig aan met allerlei informatie over gebruikersgedrag, om te bepalen welke 10 links trots op de eerste pagina mogen prijken. Google zet hier steeds harder op in en wil zo de gebruikerservaring of user experience (UX) bij zoekopdrachten blootleggen en meer en meer laten meetellen. De focus wordt dus stilaan écht verlegd van de klassieke Search Engine Optimization (SEO) naar Search Experience Optimization (SXO). Hieronder geven we je de belangrijkste SXO-factoren mee.

De bezoeker stelt een vraag, jij geeft het antwoord

Zoekqueries zijn over de jaren heen geëvolueerd van woorden naar woordgroepen of zelfs volledige zinnen en vragen. Hoe je het ook bekijkt, in elke zoekopdracht schuilt hoe dan ook een vraag. Bij het ontwerpen van een webpagina start je dus best met je af te vragen wat jouw bezoeker zoekt. Kan je pagina geen antwoord bieden op de vraag van de arme zoeker? Dan registreert Google een lagere gebruikservaring en schuift hij je genadeloos achteruit in de SERP (search engine results page). Maar hoe beoordeelt Google of jouw pagina de verwachtingen van je bezoeker kan inlossen?

Wel, veel info komt van klikgedrag. Google gaat hiervoor de dwell time meten. Dat is de tijd die je spendeert op een pagina alvorens terug te keren naar de SERP. Een zeer korte dwell time wordt als een negatief signaal beschouwd, want de vraag in de zoekopdracht werd niet beantwoord. Ook de click-through rate wordt meegenomen: hoeveel keer werd er geklikt op je link t.o.v. het totale aantal keer dat je pagina getoond werd door Google? 

Mobiele gebruiksvriendelijkheid en pageload zijn van levensbelang

Wat je ook doet, erger je bezoeker alsjeblieft niet: minimaliseer de laadsnelheid van je website. Je bezoekers zijn ongeduldig, en langer dan 2 seconden wachten ze niet. Om aan de search experience op mobiele toestellen tegemoet te komen, kwam Google eind 2015 met Accelerated Mobile Pages. Het doel van AMP’s? Webontwikkelaars de mogelijkheid bieden om buitengewoon snelle en efficiënte webpagina’s te maken voor mobiele toestellen, wat de gebruikservaring optimaliseert. Google is ongetwijfeld een aanhanger van het principe mobile-first.

Je hebt het wel al begrepen, Google valt niet meer te sussen met enkel correcte metatags en juiste keywords. Van nu af aan word je gedwongen om je gebruiker een vlekkeloze gebruikerservaring te bieden. Pas dan kan je zeker zijn dat Google je beloont met een hoge plaats in zijn resultatenpagina’s.

Een arendsoog nodig voor jouw online vindbaarheid? Spring even binnen bij Calibrate. Wij hebben de technische en strategische knowhow om je site zó gebruiksvriendelijk te maken dat elke bezoeker er gezellig wilt blijven wonen.