Even een situatieschets: je werkt als copywriter. Al heel je leven lang ben jij de verantwoordelijke voor het invullen van ruimtes op goedgekeurde wireframes. Je weet wel, daar waar lorem ipsum staat. Op die plek mag je jouw gang gaan.

Je taak is om de intentie van het design te ontrafelen en elke sectie te vullen met de juiste content. Het heeft eigenlijk wat weg van het inkleuren van een kleurplaat. Iemand bakent de grenzen af en zegt je welke kleur je moet gebruiken. De enige vrijheid die je hebt, is dat je beslist hoe zwaar je het inkleurt en op welke manier.

Door deze manier van werken wordt het project nooit optimaal benut. Het design alleen bereikt nooit het doel van de website. Het heeft woorden nodig – goed gekozen woorden – om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen en om bezoekers te laten doen wat we hen willen laten doen. Daarom stelden we ons de vraag: waarom steken we content en design in twee aparte dozen? Dat is zoals vechten met één arm vastgebonden op je rug. Wij verkiezen om er te staan op volle kracht, met beide vuisten, met design en content gekoppeld aan elkaar

Google keywords

Het belang van content

Met goede content lok je de juiste bezoekers naar je website. Tenminste, als je teksten SEO-proof zijn. Maar waar moet je dan juist rekening mee houden? Het is van groot belang om te starten met een grondige keyword-analyse. Deze analyse vormt de basis van jouw online content strategie. Keywords zijn namelijk de woorden die potentiële bezoekers ingeven bij zoekmachines. We raden aan om gebruik te maken van long tail keywords, deze zorgen voor een hogere click-through rate (CTR) en een hogere conversieratio. Op deze manier wordt de content op de meest effectieve manier benut. Een handige tool om je keywords te bepalen is de Google Keyword Planner.

Afbeelding1

De bepalende rol van UX design

Eenmaal de bezoekers de weg gevonden hebben naar je site – dankzij de goede teksten van de copywriter! – is het van groot belang dat de ervaring die de bezoekers beleven optimaal is. De informatie of producten die de bezoeker zoekt, moeten makkelijk terug te vinden zijn en de weg naar conversie moet dus zo efficiënt mogelijk verlopen. Het is de taak van de UX-designer om te zorgen dat de User Experience (UX) optimaal is. Op basis van strakke wireframes gaat hij visualiseren op welke plek de content, alsook het design, het best tot zijn recht komt. 

Afbeelding3

Content = design

Helaas maken velen de fout om te beginnen met het design zonder na te denken over wat het doel van de pagina zal zijn of welke content erin zal geplaatst worden. Zo kan er voor de developer later in het proces nog een lijk uit de kast vallen. Stel: de content neemt veel meer plaats in dan er voorzien is in het design. Dan moet je helemaal opnieuw beginnen. Niet echt efficiënt, als je het ons vraagt.

Wij bij Calibrate maken dus de strategische keuze om steeds te starten met het uitwerken van wireframes, waarbij we altijd rekening houden met de content die zal geplaatst worden. Wij geloven alvast dat dit de beste manier is om het strategische design aan te pakken. Zo komen we alvast niet meer voor verrassingen te staan. Enkel door een goede samenwerking tussen copywriters en ux-designers, die de structuur van de website bepalen,  wordt je website een succes. De combinatie van een optimale UX en juiste content zorgen bovendien voor een hogere conversieratio. Het doel van elk bedrijf, toch? 

Laat bij je volgende project de UX-designer en de copywriter dus samen enkele concepten uitwerken. UX design en content zijn beide even belangrijk wanneer je van jouw site een succes wil maken, dus ken hen ook hetzelfde gewicht toe doorheen het hele proces en zie de kwaliteit van je werk erop verbeteren. Geef het een kans, je zal het je niet beklagen!

Hulp nodig bij content of design?

Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Calibrate heeft een sterk team van designers en copywriters die jou kunnen helpen waar nodig. Aarzel niet langer en neem contact op.