Wie vandaag een Drupal website inzet als marketing instrument kan er niet omheen: optimaliseren van conversie gaat niet enkel meer over de vorm van de content, maar over relevante context. Hoe relevanter de boodschap naar je bezoeker, hoe beter die aanslaat en hoe groter de kans dat jouw bezoeker overgaat tot conversie. Simpel, toch? Ook met Drupal zijn er veel mogelijkheden om persoonlijke content aan te bieden aan je bezoeker. In dit artikel schetsen we de situatie van vandaag en kijken we naar de mogelijkheden van morgen.

Enkele cijfers

Uit onderzoek is gebleken dat 48% van de bezoekers langer aanwezig blijft mét personalisatie. 74% van de bezoekers raakt zelfs gefrustreerd wanneer ze inhoud te zien krijgen die voor hen niet relevant is. (bron: smart insights). 87% van bezoekers geeft trouwens aan dat ze het perfect acceptabel vinden om persoonlijke inhoud aangeboden te krijgen, zolang het relevant blijft of het aanbod komt van een firma waarmee ze reeds in aanraking kwamen. (bron: experian marketing services) Volgens Hubspot zijn contextueel relevante call to actions 178% efficiënter. Het mag duidelijk zijn dat het presenteren van relevante inhoud dus een grote impact heeft op de customer experience en bijgevolg: online conversie.

72% van de consumenten zegt zich nu alleen nog maar bezig te houden met marketingboodschappen die gepersonaliseerd en op maat gemaakt zijn voor hun interesses.
SmarterHQ
User centered

En toch wordt content personalisatie vaak onderschat en misbegrepen. De implementatie ervan heeft immers enkele vereisten en gaat bovendien gepaard met impact op het marketing team.

Er bestaat ook geen one size fits all oplossing, want elk bedrijf heeft een andere situatie:  ingelogde gebruikers VS anonieme bezoekers, aanwezigheid van CRM, ownership over offline en online data... al deze dingen hebben invloed op de personalisatie strategie.

Afhankelijk van de gekozen strategie (zie verder), zullen de personalisatie scenario's steunen op de volgende basis principes:

  1. Personalisatie op basis van locatie, tijd en device
  2. Personalisatie op basis van specifieke info over de bezoeker
  3. Personalisatie op basis van User Segment informatie

Vaak worden deze parameters gecombineerd om een specifieke context te creeëren, bijvoorbeeld:

  • toon een andere homepage banner wanneer een mobiele gebruiker de tweede keer de homepage bezoekt
  • toon een product teaser uit categorie X wanneer de gebruiker reeds voldoende interesse toonde in producten uit deze categorie

De mogelijkheden zijn eindeloos, en dat is meteen ook één van de valkuilen van personalisatie.  Start dus simpel en bouw geleidelijk op, op basis van inzichten in de bezoekerscijfers.

Start met de personalisatiestrategie

Net zoals bij andere aanpassingen met impact op de website, starten we met een strategiebepaling: de personalisation strategy. Dit omvat enkele cruciale aspecten.

Net zoals bij een algemene digitale strategie, starten we bij het overlopen van de KPI's. Wat wil je bereiken? Meer verkoop of een betere experience? Wil je meer leads, of minder contactopnames met de helpdesk? Elk bedrijf heeft andere noden: onze strategen maken daarom jouw specifieke KPI's concreet aan de hand van workshops. Vervolgens stellen we enkele simpele vragen:

Wat ga ik personaliseren? Welke inhoud op de website is best geschikt om te personaliseren? Hoe kan het marketing team voldoende relevante content produceren en past dit binnen mijn marketing budget?

Hoe ga ik personaliseren? De keuze van de parameters die gaan instaan voor persoonlijke inhoud, zijn namelijk van cruciaal belang. Deze parameters bepalen namelijk de keuze voor het platform dat zal instaan voor de personalisatie. Aan de hand van de "Wat?" vraag, wordt nu ook in kaart gebracht of de nodige data (om de personalisatie aan te sturen) aanwezig is en hoe deze gekoppeld kan worden.

Wanneer moeten mijn personalisatie scenario's in werking treden? Aan het begin van een traject zullen marketeers focus leggen op de quick-wins: dingen die voor de hand liggend zijn en de snelste winst opleveren. Naderhand is personalisatie een kwestie van bedenken, proberen, optimaliseren, repeat...

Deze drie pijlers worden verder uitgewerkt in een algemene strategie en vormen de basis voor de keuze voor implementatie, het produceren van content en uiteraard het marketing plan. 

Toekomst van personalisatie in Drupal

Hoewel de integraties van Drupal met externe platformen prima mogelijk zijn, zijn ze voor veel Belgische bedrijven niet voor de hand liggend. De marketing kennis om efficiënte segmentatie te doen is vaak niet voorhanden, waardoor de analyse uit handen moeten gegeven worden aan een marketing bureau zoals Calibrate. Alle website inhoud en marketing campagnes moeten ook perfect in lijn liggen met de vooropgestelde strategie.  Ook er is er een technische integratie en een platform kost. Platformen zoals Hubspot en Lift zijn niet goedkoop. Door al deze factoren zien veel ondernemers moeilijk de ROI.

AI

Personalisatie binnen Drupal

Calibrate gebruikt een set Drupal modules binnen het Calibrate DXP om personalisatie aan te bieden binnen drupal. Daarmee verzamel je waardevolle bezoekersdata die gekoppeld wordt aan je doelgroepen. Binnen Drupal kan je je inhoud vervolgens personaliseren op maat van je bezoeker.

Door het inzetten van slimme algoritmes en machine learning, is het mogelijk om personalisatie automatisch te laten verlopen. Met een voldoende hoeveelheid bezoekerdata kan een AI leren en de website inhoud doeltreffend en relevant aanbieden. En dat kan onderdeel zijn van het Drupal systeem, zonder daar externe platformen voor nodig te hebben. 

 

Externe personalisatieplatformen

Email personalisatie

Veel bedrijven vandaag hebben reeds een marketing platform zoals Mailchimp, Mautic, Active Campaign, Hubspot, Sharpspring enzovoort. Hoewel sommige van deze platformen ook een web personalisatie oplossing hebben, kan je prima beginnen met email personalisatie. Deze platformen laten allemaal toe om je eigen email database te voorzien van extra info, zodat gebruikers in segmenten kunnen gestopt worden. Vervolgens kan je binnen Drupal landingspagina's aanmaken om elk van deze segmenten een persoonlijke webervaring te geven. 

    Open marketing met drupal

    Website personalisatie buiten Drupal

    De "Open Marketing" strategie met Drupal bestaat er uit om Drupal te combineren met best-in-class platformen om zo een zeer performant en flexibel digitaal ecossyteem te verkrijgen. En daarin zijn veel opties:

    • Onder andere Sharpspring biedt web personalisatie aan, net zoals Marketo en Hubspot.
    • Acquia biedt Acquia Lift aan, een real-time personalisatie platform dat nog meer mogelijkheden biedt. Via Machine Learning automatiseert Lift het personalisatie proces.
    • Salesforce gebruikers kunnen bijvoorbeeld opteren voor Sales Marketing Cloud, dat een prima integratie met Drupal aanbiedt. Via de Salesforce marketing cloud modules koppelen we Drupal met de Salesforce omgeving, waarna marketeers aan de slag kunnen binnen Salesforce én Drupal.  

     

    Ben jij er klaar voor?

    Implementatie van personalisatie heeft een duidelijke footprint. Enerzijds moet het volledige team (marketing, sales, ...) begrijpen wat de voordelen kunnen zijn, en zullen deze betrokken worden bij de strategiebepaling. Anderszijds zullen de business doelstellingen via KPI's een directe sturing geven aan de te gebruiken personalisatie.

    Waar je marketing team voorheen dezelfde content maakte voor je volledige doelgroep, zal ze dat nu dus opdelen in de doelgroep segmenten die als target van de personalisatie zullen dienen. Dat wil dus meteen betekenen dat er meer content zal geproduceerd worden. De strategie dient rekening te houden met de mogelijkheden van jouw marketing mensen. Natuurlijk kan Calibrate je tijdelijk ondersteunen om deze inhoud aan te maken. 

    Ook  moet je Drupal website er technisch klaar voor zijn. Via een snelle scan kan Calibrate dit voor je uitzoeken, waarna we gericht advies kunnen geven.

    fietsen

    Interesse in personalisatie in Drupal?