You are here

Sint-Niklaas website ontwikkeling

Sint-Niklaas ging de digitale uitdaging aan en koos ervoor om hun hele online aanwezigheid grondig aan te pakken. User experience of gebruikerservaring staan bij alle nieuwe platformen centraal, zodat de stad een betere dienstverlening kan aanbieden. Fris en to-the-point, maar vooral vanuit het standpunt van de gebruiker, de burger.

De doelen zijn zeer breed, maar zijn na het strategische traject gebundeld onder een aantal thema’s. Desalniettemin wees het toptaken onderzoek uit dat er toch 13 specifieke toptaken zijn die expliciet zijn opgenomen in het UX plan en het Metrics plan. 

Uiteraard blijven we niet stilzitten en staan er nog 4 cultuurwebsites op het programma voor Sint-Niklaas: een site voor de bibliotheek, voor musea en voor de muziek- en kunstacademie. Een aantal hiervan zijn reeds gerealiseerd, de andere staan in de steigers. Inmiddels hebben we 4 platformen succesvol gelanceerd, namelijk: OndernemeninSintNiklaas.be, OntdekSintNiklaas.be, stadvandesint.be, Sint-Niklaas.be. De portaalsite Sint-Niklaas.be heeft in eerste instantie een informerende functie. De bedoeling is om de dienstverlening van de stad op een gebruiksvriendelijke manier aan te bieden. Daarnaast verwijst de portaalsite ook door naar de andere twee websites, zodat gebruikers snel en eenvoudig de gewenste informatie kunnen terugvinden. 

Gebruikerservaring centraal

De gebruikerservaring stond bij het bouwen van de portaalsite centraal. Er werd een bewuste keuze gemaakt om de site niet vanuit de eigen organisatiestructuur op te bouwen. Informatie die in lijn ligt met de vragen en verwachtingen van de gebruikers, wordt veel beter ervaren. Om deze verwachtingen of noden in kaart te brengen,werd er een uitgebreid voortraject afgelegd. Zo werden er onder andere workshops georganiseerd met medewerkers en gebruikerstests. De noden van de burger vormden uiteindelijk de basis voor de boomstructuur van de site. 

Op de startpagina van Sint-Niklaas.be krijg je meteen een zoekbalk te zien. De gebruiker kan onmiddellijk intypen waar hij of zij naar op zoek is en zal bij het typen al suggesties te zien krijgen.

Ook op die manier proberen we mensen meteen in de juiste richting te sturen. 

Zoekbalk Sint-Niklaas.be

Verder kan je onder de zoekbalk de dienstverlening van Sint-Niklaas terugvinden, opgedeeld in 12 thema’s. Elk onderdeel is voorzien van een herkenbaar icoon en titel zodat de gebruiker kan doorklikken naar de gewenste informatie. 

Ook de 12 thema’s zijn voorzien van een boomstructuur. Onder elk thema kan je verschillende onderliggende pagina’s terugvinden. Elke pagina behandelt telkens een eigen onderwerp. Zo vinden websitebezoekers bijvoorbeeld onder het thema “Persoonlijke documenten” informatie over een geboorte, een huwelijk of een verhuis.

Dienstverlening Sint-Niklaas in 12 thema's

Daarnaast is elk thema voorzien van een blok met veelgestelde “Ik wil”-vragen. Niet alleen super voor SEO redenen, maar ook voor de bezoeker om snel en eenvoudig een antwoord op de vraag te vinden. Wat zou je zelf opzoeken als je eindelijk je rijbewijs mag aanvragen? Een wilde gok: “Een rijbewijs aanvragen”? 

In de boomstructuur zijn verder ook verschillende zoekpagina’s voorzien zodat de bezoeker gemakkelijk kan zoeken doorheen de website. Zo is er een zoekpagina met een overzicht van de bekendmakingen van de stad Sint-Niklaas en eentje waar alle reglementen en verordeningen staan opgesomd die de stad Sint-Niklaas heeft afgekondigd.

Ook het laatste nieuws van de stad kan men in de navigatiestructuur terugvinden onder de rubriek “Actueel”.

Niet alleen nieuws- en persberichten, maar ook uitzendingen van de stadstelevisie, nieuwsbrieven en magazines van de stad kan je hier terugvinden. 

Actueel Sint-Niklaas.be

DRIE SITES OP MAAT VAN DE BEZOEKER

Zoals reeds aangehaald is Sint-Niklaas.be het sluitstuk van een reeks van drie doelgroepgerichte websites van de stad. Eerder lanceerde Sint-Niklaas al twee andere websites, OndernemeninSintNiklaas.be en OntdekSintNiklaas.be. 
 
Op OndernemeninSintNiklaas.be vind je alle informatie terug over ondernemen in Sint-Niklaas. Zo kan een starter informatie vinden over hoe zijn of haar zaak op te starten of kan een bestaande ondernemer ontdekken welke premies en subsidies hij of zij kan aanvragen. Daarnaast werd er ook ingezet op ervaringen van ondernemers. Zij krijgen de kans om hun verhaal te delen op de website. Enerzijds geeft dit een concreet en menselijk voorbeeld mee en anderzijds is het leuke manier om meer content te publiceren. 

OntdekSintNiklaas.be bevat dan weer informatie over wat je allemaal kan doen en beleven in Sint-Niklaas: toeristische bezienswaardigheden en mooie plekken, een selectie aan restaurants en logies, evenementen en winkelen. Je vindt er ook de rubriek ‘Typisch Sint-Niklaas’, met de belevenissen die je niet mag missen als je in de stad bent. Deze Drupal 8 site bouwden we in wel drie verschillende talen: Nederlands, Frans en Engels. Met de uitgebreide voorziene agenda aan activiteiten en evenementen zal je ongetwijfeld wel vinden wat te doen in Sint-Niklaas! 

Resultaten

Uit de resultaten merken we dat de Website een significant verschil maakt in user retentie. Waar vroeger er minder terugkerende bezoekers waren, is dat nu merkbaar meer. Bijna de helft van de bezoekers komt binnen de maand terug. Daarbij komende is bounce rate gemiddeld 10% minder dan voorheen.

Het bezoekersverkeer is licht toegenomen, te wijten aan de veel betere User Experience op mobiele toestellen. Ook is er meer piekverkeer en volgt het bezoekerverkeer minder voorspelbare tendensen, omdat de website breder kan ingezet worden.

De specifieke targets zijn opgenomen in specifieke conversion goals in het Google Analytics dashboard, zodat deze makkelijk kunnen opgevolgd worden. Hieruit hebben we een aantal learnings getrokken. Bij voorbeeld dat bezoekers die de website rechtstreeks bezoek zonder referral, een merkbaar hogere nood hebben om contact te leggen met de stad. Dit kan belangrijk zijn in de personalisatie strategie, die later aan bod kan komen.

Dit gedrag is dan weer omgekeerd op de toeristische website. Hier zien we dat thematische landingspagina’s en evenement pagina’s het best scoren, zowel in organische resultaten als in referrals (social media, nieuwsbrief). We zien ook dat de anderstalige pagina’s het moeilijk hebben en dat de NL content veel populairder is. SEO performance is spectaculair beter, zowel in absolute aantallen, inzet op piekmomenten. Dit is te wijten aan een goede SEO tooling binnen de site en het UX design, maar ook het inzetten om content marketing door het team van Sint-Niklaas. Hier zie je ook mooi de algemene tendens voor toeristische websites: ruim 65% van alle bezoekers surft via mobiele toestellen, slechts 27% benadert de website via een desktop computer. Dit in contrast met de portaalsite, die nog bijna 50% bezoekers binnen haalt via desktop computers.

OOK INTERESSE IN EEN GEBRUIKSVRIENDELIJKE SITE?

Of zit je met een andere vraag?  Laat hier je gegevens achter of contacteer ons vrijblijvend: hello@calibrate.be