Data-analyse met Google Analytics

Data analyse

Google Analytics is onmisbaar voor elk bedrijf met een website of webshop. Het meten en analyseren van de data uit Google Analytics geeft je perfect inzicht over hoe de bezoekers zich op jouw website gedragen, wat de return on investment (ROI) is van jouw online marketing inspanningen en waar de mogelijke pijnpunten liggen. Op basis van een grondige data-analyse, kan je vervolgens de gebruikerservaring van jouw website gaan optimaliseren.

1. Analyse van de website statistieken

Onze gecertificeerde Google Analytics experten halen op basis van een grondige data-analyse het maximale uit je cijfers:

Data analyse Google Analytics
  • Basisstatistieken: Het betreft het aantal websitebezoekers doorheen de tijd, de bounce rate, algemene duur van een websitebezoek, gemiddeld aantal bezochte pagina’s... Tijdens de data-analyse zoeken we ook naar de verklarende reden achter deze data. Hoe komt het dat de bounce rate gestegen is? Hebben sommige pagina’s hier een oorzaak in? Of is het eerder te wijten aan het gebruik van bepaalde devices? De bounce rate kan ook worden veroorzaakt door een mismatch tussen de zoekopdracht en de landingspagina. Dit is zelfs meestal de belangrijkste reden. Er kunnen dus heel wat oorzaken zijn voor één cijfer. Dit gaan we gedetailleerd uitzoeken.
  • Verkeerskanalen: We gaan in Google Analytics analyseren waar het verkeer van je website vandaan komt en welke significante verschillen we vinden tussen de kanalen: organic search, Google Adwords, social media, direct, e-mail … . Zijn er meer conversies voor één bepaald kanaal? Of is er een verschil in de kwaliteit van je verkeer? We analyseren welke soort content door welke kanalen wordt geconsumeerd.
  • User flow: Hoe navigeren gebruikers door de website? Op welke pagina’s starten de gebruikers hun bezoek en welk pad volgen je gebruikers daarna? Waar verlaten ze de website het meest of haken ze tijdens een bepaalde stap af? Wat is hier de vermoedelijke reden voor?
  • Conversies: Afhankelijk van website tot website verschilt een conversie: een aankoop op je webshop (een macro conversie), een download van een e-book, een inschrijving op jouw nieuwsbrief (micro conversies), … Het meten en analyseren van deze doelstellingen is van groot belang om inzicht te krijgen op de return on investment (ROI) of de Return on Marketing Investment (ROMI).

Custom tracking met Google Tag Manager

Uit Google Analytics kan er zeer veel leerrijke data gehaald worden, maar met custom tracking kan je nog veel meer inzichten over je website bezoekers verzamelen. Op welke knoppen klikken ze het meest? Hoe diep scrollen ze bij het lezen van artikels? Op welke uitgaande links, ook wel outbound links genoemd, klikken ze het meest. Het zijn maar enkele voorbeelden van acties die we kunnen verzamelen in onze data-analyses. Om deze extra acties te kunnen opvolgen, maken we bij Calibrate gebruik van een Google Tag Manager-container.

Google Tag Manager is een tool waarin tags, ook wel custom events genoemd, ingesteld kunnen worden. Hiermee kunnen we bepaalde interacties met jouw website verzamelen en laten weergeven in Google Analytics. Uiteraard gaat het dan om interacties die niet standaard in Google Analytics gemeten worden. Denk maar aan de voorbeelden die we eerder al aanhaalden: klikgedrag, scroll-diepte tracking, outbound links, inschrijven op de nieuwsbrief, enzovoort.

Google Tag Manager is heel eenvoudig op te zetten voor zowel Drupal Open Source- platformen als voor alle andere mogelijke platformen.

Gebruiksvriendelijke rapporten met Google Data Studio

Het verzamelen van data in Google Analytics is één ding, maar deze data moet ook inzichtelijk en begrijpbaar zijn voor iedereen. Om dit alles te vereenvoudigen, maakt Calibrate gebruik van Google Data Studio rapporten. In deze rapporten visualiseren wij de gewenste data naargelang de wens en de doelstellingen (KPI’s) van de klant. De resultaten worden, net zoals in Google Analytics, in real-time getoond en zijn dus steeds up-to-date.

Ook resultaten van Google Adwords, Google Search Console en andere programma’s kunnen hieraan gekoppeld worden. Zo krijg je één overzichtelijk rapport waarin alle resultaten overzichtelijk gevisualiseerd worden. Dit rapport kan bestaan uit verschillende tabbladen.

Google Data Studio

Google Analytics optimalisatie

Google Analytics moet mogelijks nog wat gefinetuned worden om goede analyses te kunnen maken in de toekomst. Hierbij denken we aan het uitfilteren van irrelevant verkeer (intern verkeer, agency verkeer, spambots...), het opslaan van custom dimensions of custom metrics, het instellen van doelen, het tracken van de on-site search... Dit kan ook gebeuren in navolging van de KPI-workshop.

Contacteer Calibrate

Wens jij een grondige website audit te laten uitvoeren door onze data analisten? Of vragen rond custom tracking of een Google Data Studio dashboard? Onze gecertificeerde experts kunnen je helpen en op regelmatige basis adviseren.