Digitale strategie - Gebruiker centraal

Digitale strategie banner

Wil je graag je digitale aanwezigheid vergroten, maar heb je hiervoor nog geen digitaal marketingplan opgesteld? Dan is het uitwerken van een digitale strategie de eerste stap. Een duidelijk omschreven strategie geeft richting aan al jouw online marketing activiteiten en zorgt ervoor dat jij jouw gewenste doelen bereikt. Ben je op zoek naar meer klanten of zie je graag je bedrijf groeien? Laten we dan eerst van start gaan met een resultaatgericht digitaal rapport.

Stap 1: Online marketingdoelstellingen en KPI’s bepalen

Voor we een digitale strategie of online marketingplan kunnen opmaken, zijn er een aantal zaken die we op voorhand moeten definiëren. We willen uiteraard niet alleen de juiste mensen bereiken, we willen hen ook aanzetten tot actie (of conversie):
-       Welke doelen wil je bereiken? Wat zijn jouw KPI’s?
-       Wie is jouw doelpubliek en waar zijn ze naar op zoek?
-       Waar bevindt jouw doelpubliek zich? Van welke kanalen maken ze gebruik?

Een eerste verkennend gesprek zal duidelijkheid scheppen over de online marketingdoelstellingen voor jouw bedrijf. Op basis van dit eerste exploratief onderzoek staan we al een stap dichter tot het uitschrijven van jouw digitaal marketingplan met de focus op lange(re) termijn doelen.

Stap 2: Diepgaande analyse

Na het definiëren van jouw online marketingdoelstellingen, voeren we een diepgaande analyse uit om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie (= situatieanalyse). Op basis van een toptaken enquête, gebruikersonderzoek, performance analyse en/of concurrentie-analyse bekomen we kostbare informatie over jouw website bezoekers. Deze informatie is onmisbaar voor het uitwerken van een digitale strategie. We zetten deze onderzoeksmethoden even voor je op een rijtje:
 

2.1. Toptaken enquête

Om een digitale strategie te kunnen opmaken is het van groot belang om te analyseren wie jouw website bezoekt en wat zij voornamelijk zoeken (= de toptaken). Met behulp van de tool Hotjar, zullen we gedurende één maand een enquête op jouw website laten lopen. In deze toptaken enquête stellen we de websitebezoekers 2 gerichte vragen: ‘welk profiel past het beste bij jou?’ en ‘wat is de reden van jouw bezoek aan onze website?’ Op basis van deze resultaten kunnen we de doelgroep, alsook de toptaken in kaart brengen. Essentiële informatie om een digitale strategie te bepalen.  

2.2. Gebruikersonderzoek

Een gebruikersonderzoek heeft wat weg van een toptaken enquête, met het verschil dat je hierbij in dialoog gaat met de bezoekers van jouw website. Door een aantal duidelijke vragen te stellen (al dan niet door een incentive te koppelen aan hun deelname, zodat ze een extra reden krijgen om te antwoorden), kan je een beter inzicht verwerven in de interesses en behoeftes van jouw doelgroep. Bij een gebruikersonderzoek is het van belang om gericht vragen te stellen die relevant zijn voor het optimaliseren van jouw website. Heb je die elementen in kaart gebracht, dan wordt het een stuk duidelijker hoe we jouw online marketingdoelstellingen (conversies) kunnen verwezenlijken.
 

2.3. Prestatie-analyse / performance analyse

Om een digitale strategie te maken, is het belangrijk om de huidige situatie van de website in kaart te brengen. Hierbij kijken onze data-analisten naar de resultaten in jouw Google Analytics-account tijdens de data-analyse en brengen we jouw online zichtbaarheid in kaart op basis van een SEO-analyse.

Ook de gebruiksvriendelijkheid van jouw website, de technische kwaliteit, snelheid en structuur nemen we grondig onder loep, om je nadien kant-en-klaar performance analyse rapport voor te schotelen. Op die manier ontdek je al snel waar je sterke en zwakke punten liggen. In combinatie met een gerichte concurrentie-analyse geeft die kennis je zeker de bovenhand op je rivalen.

Meer weten over hoe we prestatie-analyses uitvoeren? Lees er hier alles over

Prestatie analyse

2.4. Concurrentieanalyse

Bij een concurrentieanalyse kijken we naar de externe omgeving en welke invloed dit heeft op de werking en efficiëntie van jouw website. We kijken naar directe en indirecte concurrenten en brengen zo de markt in beeld. Op basis van deze analyse bekijken we welke plaats jij in de markt kan innemen. Vervolgens leggen we een digitale strategie vast om zo veel mogelijk bezoekers naar jouw website te lokken.

Stap 3: Jouw digitale strategie

Na de nodige en grondige analyses verzamelen wij al onze inzichten in een digitaal strategisch rapport. Je krijgt hiermee een beeld van je huidige situatie, de situatie van je concurrenten en wat we adviseren om op zowel korte als langere termijn aan te passen om nóg beter te scoren. Het resultaat van deze digitale strategie is een perfecte combinatie tussen wat de bezoekers verwachten en wat jij wil bereiken.

Online Marketingplan

STAP 4: ONLINE MARKETING

Eenmaal je je volledig geïdentificeerd voelt met het strategisch rapport, vertalen we het naar een uitvoerbaar plan of naar een online marketingplan. Wij geven het ook al wel eens graag de naam “digitaal draaiboek”. Als het ware een actieplan waarin we alle uitvoerbare acties over de kanalen heen voor je uitschrijven. Concreet en meetbaar. En dat steeds met oog op optimalisaties eens je gestart bent.

Digitale marketing voor jouw website?

Ben je helemaal klaar om over te gaan tot actie? Lees dan zeker hoe we het strategisch rapport vertalen in werkelijke meetbare resultaten met onze online marketinginspanningen.