Scherm groot

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een gratis tag managementservice waarmee je heel makkelijk tags op je website kan plaatsen, zonder hiervoor in de back-end van je website te moeten duiken. Voor de komst van Google Tag Manager moest je elke tag door een web developer op je website laten plaatsen. Dankzij Google Tag Manager zit alles in één container, en voeg je zelfs vanuit de tool nieuwe tags toe. Aan de hand van deze tags kan je je website meten en analyseren. 

De voordelen

1

Dankzij Google Tag Manager heb je het beheer van tags zelf in de hand en is de klus geklaard in enkele minuten.

2

De laadsnelheid van  je website verbetert. 
 

3

Met Google Tag Manager worden alle gegevens zeer zorgvuldig en gedetailleerd verzameld van je website.

4

Je kan meteen controleren of de tag werkt dankzij de foutopsporing.
 

5

Daarnaast is de interface zeer gebruiksvriendelijk voor jou en je team van developers. Google Tag Manager is namelijk gebaseerd op de veilige en betrouwbare infrastructuur van de gekende Google-kwaliteit.

Wat kan Google Tag Manager?

Het eerste – en het meest essentiële – dat Google Tag Manager kan, is je toelaten om Google Analytics te deployen door gebruik te maken van de universele analytics-tag. Dit is een zeer belangrijke troef, want zo hoef je geen extra codes toe te voegen buiten de Tag Manager container snippet. Als je toch gebruik maakt van beide codes, dan raden we aan om de codes van Google Analytics te verwijderen en opnieuw te installeren met Google Analytics via Tag Manager. Buiten Google Analytics kunnen ook andere Google-tags, zoals Adwords, Adwords Remarketing en DoubleClick toegevoegd worden.

Custom html

Het volgende belangrijke punt dat je in Google Tag Manager kan doen, is het toevoegen van custom HTML, voor bijvoorbeeld Facebook of Twitter Remarketing. Dat maakt het mogelijk dat je alle metingen van conversies op één plaats kan toevoegen.

Tag Manager geeft je ook de mogelijkheid om herbruikbare user-defined variables te creëren, wat zo heel wat fouten voorkomt en tijd bespaart. Enkele van de populaire Google Tag Manager-variables zijn auto-event variable, data layer variable en first party cookie variable.

Gebruiksvriendelijke geschiedenis

Google Tag Manager houdt ook de geschiedenis bij van alle activiteiten die zijn uitgevoerd op alle workspaces. Je kan die geschiedenis heel makkelijk en overzichtelijk bekijken per workspace. Wanneer je namelijk iets aanpast in Google Tag Manager, kan je kiezen of je al dan niet een nieuwe versie wil maken. Als je voor een nieuwe versie kiest, zal het huidige ontwerp ook de nieuwste versie worden. Zo wordt het zichtbaar voor alle gebruikers. Google Tag Manager kan door die verschillende versies de aanpassingen makkelijk bijhouden.

Elke keer als je iets bewerkt of verandert, registreert Google Tag Manager de aanpassing én de gebruiker die deze doorvoerde. Ben je achteraf niet tevreden met je veranderingen, kan je altijd kiezen om een vorige versie opnieuw te gebruiken. Dat andermaal dankzij de gebruiksvriendelijke geschiedenis.

Snellere sites

Het invoegen van meerdere code snippets op je website en het plaatsen van elke snippet op een externe file resulteert in een lange laadtijden op je pagina’s. Google Tag Manager verbetert echter de snelheid van je website door de tags asynchroon te versturen. Dat betekent dat een tag wordt verzonden wanneer hij klaar is, en niet wacht tot andere tags geladen zijn.

De tweede manier waarop Google Tag Manager je website sneller maakt, is door externe bronnen maar één keer op te roepen. Dat zorgt voor een enkele container tag om al je tags op je site te controleren. Kort samengevat zorgt Google Tag Manager er dus voor dat het aantal oproepen naar externe bronnen vermindert, en dat komt de snelheid van je site alleen maar ten goede.

GTM debug

Je kan ook makkelijk meerdere tags op verschillende pagina’s toevoegen, zonder daadwerkelijk te interageren met je website. Daardoor heb je niet elke keer een developer nodig om de code van je site te wijzigen. Je kan dit alles dus zelf doen, eenmaal je Google Tag Manager onder de knie hebt.

Een andere sterkte van Google Tag Manager is zijn preview & debug-feature. Elke keer je een nieuwe tag aanmaakt, kan je deze testen en previewen alvorens je de tag op je website plaatst. Zo kan je fouten opmerken en oplossen voor je tags worden geïmplementeerd op de site.

Overview GTM

Doe-Het-Zelf

Google Tag Manager is allesbehalve een complex instrument en kan door iedereen gebruikt worden. Eens je de basis goed beheerst, maak je en bewerk je zelf jouw tags. Zo kan je alles zelf doen, en moet je niet altijd iemand anders lastigvallen. Waar developers vroeger ùren werk hadden aan het plaatsen van tags, kunnen zij zich nu concentreren op andere zaken. Zo winnen jij, als marketeer, én je IT-afdeling tijd. Je kan ook zelf toegang geven aan andere personen om wijzigingen aan te brengen. Voor elke afzonderlijke gebruiker kan je toegangsrechten instellen. Op die manier kunnen verschillende mensen aan hetzelfde account werken, en kan je ook zien wat die andere personen gedaan hebben. Handig, want vele handen maken licht werk.

Benieuwd naar hoe jij Google Tag Manager kan gebruiken op je website? Laat hier je gegevens achter, en dan contacteren wij je snel voor een gezellige babbel. We zetten de voordelen en de werking van Google Tag Manager met plezier nog eens voor je op een rijtje. Tot binnenkort! hello@calibrate.be