You are here

Informatiearchitectuur: gebruiksvriendelijke website structuur

Websitestructuur bepalen

Een onduidelijk navigatie of een overvloed aan informatie op je website kunnen leiden tot een negatieve gebruikerservaring en bijgevolg ook een lagere conversieratio. Surfers hebben namelijk weinig geduld, als ze niet snel genoeg vinden wat ze zoeken, haken ze af.

Om deze negatieve gebruikerservaring te vermijden hechten wij als web agency veel belang aan een optimale user flow doorheen je website. Dit doen we op basis van een doordachte informatiearchitectuur (IA).

WAT IS EEN IA?

Een IA wordt opgesteld in de "denk" fase bij het bouwen van een website. De informatiearchitect gaat op basis van een boomstructuur de hiërarchie van de inhoud van de website bepalen en dit op basis van de noden en wensen van de websitebezoeker. De doelstelling is om je website zodanig te structureren dat de gewenste informatie/producten op een aangename en intuïtieve manier vindbaar is voor je doelgroep. In deze fase wordt de customer journey (de weg die gebruikers moeten afleggen totdat ze overgaan tot conversie) volledig onder de loep genomen en geoptimaliseerd. Een optimale User Experience (UX) staat centraal.

Doelstelling van een informatie-architectuur

Doelstelling van een IA

  • Het bepalen van de meest gebruiksvriendelijke websitestructuur
  • De navigatie vlot navigeerbaar maken
  • De juiste informatie op de juiste plaats
  • Overbodige pagina’s/inhoud voorkomen
  • Een optimale customer journey uitwerken, gericht op conversieoptimalisatie.

Hoe Calibrate een IA opstelt

Data-analyse in Google Analytics

Stap 1: Start met onderzoek

Of je nu een bestaande of een nieuwe website wil (re-)designen, is het steeds van belang om een IA op te stellen op basis van cijfers en feiten. Calibrate start dan ook steeds met het uitvoeren van verschillende analyses, waaronder een data-analyse, toptakenonderzoek, gebruikersonderzoek, concurrentieanalyse en/of een expert review.

Op basis van deze onderzoeken definieert Calibrate wie je website bezoekt (doelgroep) en waarom. We duiken in Google Analytics en analyseren de user flow van de huidige website. We gaan ook op zoek naar de ‘toptaken’ van je website. Toptaken zijn de voornaamste redenen waarom websitebezoekers naar je website surfen. De UX-designer neemt tijdens deze fase ook een kijkje naar de IA van jullie huidige website, alsook die van de concurrenten. De UX-designer analyseert hierbij de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de website, focust op knelpunten en formuleert optimalisatie mogelijkheden.

Informatie-architectuur website

Stap 2: IA uittekenen

Op basis van de bevindingen uit de analyses van de data-analist en UX-designer gaat de Informatiearchitect aan de slag. De toptaken worden in een boomstructuur gegoten om een duidelijke hiërarchie van de pagina’s te zien. Hierbij worden ook de interne links aangeduid, zodat het duidelijk wordt welke pagina’s samen horen en welke verschillende paden gebruikers kunnen volgen om te vinden wat ze zoeken. Dankzij een duidelijke IA creëren we een maximale vindbaarheid en toegankelijkheid van de pagina’s, met het oog op conversies.

Wireframes website

Stap 3: Inhoud op de pagina’s structureren: wireframes

De informatiearchitectuur vormt de basis voor de wireframes. Op basis van wireframes zoeken we naar de meest efficiënte plaats voor de belangrijkste elementen van je website. Deze plaatsing visualiseren we in digitale schetsen, wireframes genaamd. In deze fase wordt er niet alleen rekening gehouden met de structuur van de website, maar ook de lay-out en navigatie.

Vraag hier een vrijblijvend gesprek aan

Heb je een hoog bezoekersaantal, maar te weinig conversies? Of wil je een nieuwe website bouwen? Onderschat het belang van een gefundeerde sitestructuur niet. Laat hier je gegevens achter en Calibrate contacteert jou vrijblijvend.