
Kruimelpad
Een nieuwe digitale versie van het printmagazine Leef
Leef is het gezondheidsmagazine van de Christelijke Mutualiteit (CM). Je vindt er informatie over CM, over dienstverlening, diensten en voordelen, over gezondheidszorg en tegemoetkomingen. Bovenal brengt Leef verhalen van mensen en wil het blad op die manier inspiratie geven om samen gezond in het leven te staan. Leef neemt daarbij emoties als leidraad die voor iedereen herkenbaar zijn. Het magazine komt tien keer per jaar uit op papier voor CM-leden. De website is toegankelijk voor iedereen.
Verwachtingen van de klant
- Een vervanging van de huidige digitale versie van hun magazine naar een nieuwe digitale versie van het printmagazine Leef. De huidige digitale versie draait op een SaaS-oplossing (Software-as-a-Service is een model waarbij softwaretoepassingen via internet worden aangeleverd, dus als service). De printversie wordt maandelijks uitgegeven en elke editie draait rond een emotie.
- Een groot aandachtspunt gaat naar gebruiksvriendelijkheid, zodat iedereen toegang heeft tot de website, zowel desktop als mobiel, zelfs voor mensen met een beperking. Met gebruik van drie functies: tekst, audio en video.
- Een simpel werkbaar CMS voor de redacteurs die eenvoudig zonder veel technische kennis, documenten en gegevens op internet kunnen publiceren.
Onder meer door het halen van een strakke deadline met beperkt budget, zijn we heel trots op deze samenwerking.

Lees
Op deze pagina kan je verhalen, reportages, interviews, fastchecks en praktische info van experts en anderen lezen. Artikels zijn getagd met categorieën en thema's zodat je iets gemakkelijk kan terugvinden.

Kijk
Op deze pagina zijn beeldverhalen en video's beschikbaar. Met aandacht naar de mensen die minder goed kunnen horen.

Luister
Op deze pagina vind je extra audioverhalen van Leef en audioversies van het printmagazine. Hun audioverhalen vind je ook op iTunes en Spotify. Een functie speciaal gemaakt voor slechtzienden.
Uitwerking nieuwe website
Projectaanpak
Na een uitvoerig dialoog en een finaal projectvoorstel, konden we in het najaar van start met het oog op lancering in het begin van januari. De timing was dus ambitieus en we kozen daarom voor een snelle, efficiënte aanpak. Er werd in regie gewerkt: er werd een maximaal werkbudget afgesproken in functie van de verwachtingen die er bij aanvang waren. Binnen het voorziene budget rekenden we enkel de reële prestaties aan.
We ontwikkelden afgewerkte deelfunctionaliteiten in korte sprints van enkele weken, met tussentijdse demo's na elke sprint. Dit zorgde in de eerste plaats voor een zeer snel ontwikkelingsproces. Bovendien kon CM dankzij deze benadering in regie ook flexibel met de scope blijven omgaan, zelfs tijdens het project. De uitwerking van de oorspronkelijk beoogde functionaliteit kon dus gaandeweg nog worden bijgestuurd, op basis van nieuwe inzichten en voorkeuren.

Op basis van het Digital Experience Platform
Het Digital Experience Platform geeft CM (en al onze klanten) een maximale return voor iedere geïnvesteerde euro. Door een content authoring engine en een rijke module site kon ook die project de boost krijgen die het verdient.
Integratie met Eloqua marketing
Een integratie met Eloqua lag binnen de wensen van het Leef Magazine-team. Er werd vooral aandacht besteed aan het onderzoeken van de mogelijkheden, zoals het inschrijven op de nieuwsbrief en personalisatie op basis van surfgedrag.
Uitdagingen
Design vs. Technische expertise
Het grafisch ontwerp werd door een externe partij aangeleverd. Door de ambitieuze timing kon dit ontwerp pas worden afgewerkt toen ons ontwikkeltraject reeds een tijdje opgestart was. Dit gebeurde in een HTML/CSS-formaat (hetgeen reeds bepaalde verwachtingen stelt naar cross device behaviour) dat niet altijd overeenkwam met de standaardformaten van Drupal.
In tegenstelling tot ons in-house design team is het voor een derde partij niet altijd evident om te weten wat de technische mogelijkheden zijn van de uiteindelijke oplossing die gebouwd wordt. In principe kan natuurlijk alles technisch gerealiseerd worden en zijn er eindeloze mogelijkheden; maar er is ook een vastgelegde budgetruimte waarbinnen we alles volgens de afspraken moeten opleveren. Sommige ontwerpen zijn makkelijker realiseerbaar in de gebruikte technologie, dan andere.
Een traject loopt dus eens zo vlot wanneer alle betrokkenen (zowel de klant, als alle teamleden) een goed begrip hebben van wat er met de gekozen technologie (bv. Drupal, Craft of Wordpress CMS) mogelijk is. We hebben voor de afwerking van het finale ontwerp daarom steeds vanuit onze technische expertise geadviseerd en zo werd een sterke synergie gevonden met de externe design partner.
Technische challenges
De koppeling met het Eloqua marketingplatform moest volledig onderzocht worden. Hierbij prioriteerden we de belangrijkste functionaliteiten voor de lancering van de eerste versie. Een complexer deel werd ook herpland naar een latere release van de website.
Daarnaast was er een extra uitdaging voor het SEO redirectplan: Voor iedere website die vernieuwd wordt, voorzien we zo'n plan. We gaan dan kijken naar de URL's van alle (of vaker: de statistisch meest populaire) pagina's in de oude website en voorzien een juiste redirect naar de desbetreffende, nieuwe pagina's op het nieuwe platform. Zo behoud je als klant je opgebouwde SEO-score in zoekmachines. Het oude SaaS-platform, dat gebruikt werd voor Leef Magazine, bevatte een aantal urls (met # in) die als redirect aanvankelijk problematisch waren. Dit hebben we technisch wat extra aandacht moeten geven om tot een juiste oplossing te komen.
Zoekresultaten ophalen uit diverse platformen
Om de gebruikerservaring van de bezoekers op leef magazine nog een optimalere experience te geven hebben we ervoor gezorgd dat de zoekresultaten worden aangevuld met items uit de corporate CM website.
Deze zeer technische uitvoering werd opgezet met een API. Deze externe koppeling zorgde ervoor dat weergave van deze items op specifieke plaatsen per pagina tussen de zoekresultaten in Leefmagazine getoond worden. Deze ingewikkelde integratie had de nodige analyses nodig maar we kunnen tot op de dag van vandaag spreken van een mooie geïntegreerde functionaliteit die de bezoekers weer dat stapje extra begeleidt in hun journey.
De voordelen van een online magazine
We maakten volop gebruik van de kansen die een online magazine biedt tegenover een papieren blad. Zo ontwikkelden we een klantenportaal waar een bezoeker zich kan aanmelden met een CM-account. Eenmaal ingelogd, kunnen ze hun woonplaats aangeven, interessante thema's selecteren en favorieten bijhouden en raadplegen. Bovendien krijgen ingelogde gebruikers gepersonaliseerde inhoud in de thema's die ze interessant vinden te zien op de homepage. Ook onderaan artikels wordt de "ontdek ook" sectie vervangen door een event vanuit hun API, op basis van de regio en thema die de gebruiker heeft gekozen. Deze functies zorgen ervoor dat de website meer interactief en aantrekkelijker wordt voor gebruikers en bieden een gepersonaliseerde gebruikerservaring.

Succesvolle lancering
Dankzij goede afspraken en een detailplanning werd alles in goede banen geleid door het Calibrate team en konden we Leef Magazine volgens de beoogde ambities volledig afgewerkt lanceren! Job well done!
