Boeiende teksten kunnen schrijven is één ding, maar het is nog iets helemaal anders om die content ook op een dusdanige manier op te stellen zodat zoekmachines jou onmiddellijk als dé referentie bij uitstek gaan zien. Gelukkig kunnen wij bij Calibrate een uitstekende SEO-opleiding aanbieden, zodat ook jij binnenkort een echte SEO-expert wordt.

Altijd al willen weten hoe je van Google nu net je beste vriend maakt? Of hoe je eindelijk helemaal bovenaan de lijst met zoekresultaten terechtkomt? Daar kunnen wij je alvast mee helpen. Simon, onze expert ter zake, kent intussen al blindelings zijn weg tussen de vele parameters die Google hanteert om te bepalen welke zoekwoorden nu net welke resultaten opleveren en in welke volgorde je die op je scherm te zien krijgt. Alles in totaal houdt de grootste zoekmachine ter wereld maar liefst rekening met zo’n 200 verschillende criteria, die werkelijk élk stukje van je webpagina’s gaan ontleden om te zien hoe goed je op elk van hen scoort. En geloof ons vrij als we zeggen dat dat over heel wat meer gaat dan simpelweg enkele keren je trefwoord te herhalen.

Digital reality

De nieuwe digitale realiteit

Nog voor de Digitale Revolutie plaatsvond, moesten mensen bij elke nieuwe aankoop telkens weer op zoek naar een bron van informatie over dat bepaald product. Misschien werd er in de krant wel over gesproken, of had een tijdschrift er net een artikel aan gewijd, of heel misschien konden je vrienden je wel met raad en daad bijstaan. Inmiddels is het 2016 en ligt die tijd al làng achter ons. Tegenwoordig heeft niemand nog alle reeksen van de Winkler Prins Encyclopedie op zijn boekenrek staan, maar quasi iedereen heeft wel de volledige database van Wikipedia in zijn broekzak zitten in de vorm van een smartphone. Werkelijk alle mogelijke informatie die je ooit nodig zou kunnen hebben - van beurstrends over releasedata van videogames tot het paargedrag van de Birmaanse vuurvlieg - staat tegenwoordig online. En tussen al dat digitaal geweld moet ook jij je plaatsje proberen consolideren. Net dààrin schuilt de kracht van het weten omgaan met Search Engine Optimization, want anders dreig je al snel te verzuipen in die digitale jungle.

Ongeduldig scannen

Lezen in de echte wereld werkt vaak rustgevend en mensen trekken er dan ook geregeld de nodige tijd voor uit, maar eenmaal ze achter een computerscherm zitten, ziet de realiteit er al helemaal anders uit. Online lezers hebben immers geen geduld, want zij zijn doelgericht op zoek naar informatie en geven elke website gemiddeld zowat anderhalve minuut de tijd om met een antwoord op hun vragen op de proppen te komen. Vinden ze niets naar hun zin, dan maken ze al snel rechtsomkeer richting Google om de volgende link uit te proberen - en waar het proces zich herhaalt, tot ze eindelijk vinden wat ze zoeken. Gevolg: haal het maximale uit de korte tijd dat je de aandacht van een bezoeker weet te trekken, en overtuig hem/haar van jouw website/product. Algemeen genomen moet een eenvoudige taak (de juiste info vinden op de juiste pagina) binnen de minuut kunnen gebeuren, een meer complexe taak (overgaan tot online aankoop of een andere conversie) zou hooguit tien minuten in beslag mogen nemen, zo bleek uit onderzoek.

schermafbeelding_2016-11-14_om_15.16.58-min.jpg

Belangrijk om te onthouden daarbij is dat er online opmerkelijk weinig gelezen wordt, maar dat er vaak gewoon snel gescand wordt op interessante woorden of termen. Wij zitten hier wel naarstig te werken aan boeiende content en proberen je hier te overtuigen van de meerwaarde die onze SEO-opleiding kan bieden, maar we betwijfelen ten zeerste of je nog exact weet wat er nu net in de vorige alinea stond (of dat je die al helemaal van begin tot einde gelezen hebt, om mee te beginnen). Zorg er dus zeker voor dat alle tekst op je pagina’s overzichtelijk blijven en niet louter een stortvloed aan ellenlange zinnen worden, want zo raak je je bezoekers onherroepelijk aan een sneltempo kwijt. Durf daarom zeker ook je content te herschrijven.

Taalfauten en basisbegrippen

Elke schrijver van welk soort teksten dan ook weet dat de perfecte tekst niet zomaar in een wip uit je vingers vloeit – op enkele begenadigde voorbeelden na. Zeker wanneer het de bedoeling is om je bezoekers te overtuigen, besteed je best de nodige aandacht aan de manier waarop je je boodschap overbrengt. Niemand vind stomme taalfauten of andere taalkundige blunders leuk om te lezen, en dergelijke nalatigheden ogen bovendien niet al te professioneel. Bepaal vooraf welke invalshoek je gebruikt en welke richting je tekst zal uitgaan, verzamel de nodige informatie en begin met een eerste versie. Ben je daar tevreden mee, dan kan je je creatie beginnen polijsten en fijner afwerken. Herschrijf, corrigeer, controleer, herhaal. Wees creatief met koppen en tussenkoppen, want ook zo kan je de interesse van je lezer opwekken – én maak je je teksten bovendien opnieuw dat extra beetje scanbaar.

Boeken en buffetten

Onze SEO-opleiding is er voor iedereen, dus verliezen we zeker ook de basisbegrippen niet uit het oog. De title tagURL en meta description zijn daar een goed voorbeeld van. De absolute leken in het vak – geen probleem hoor, Simon leert zowel de groentjes als de ervaren rotten met plezier de kneepjes van het vak aan – weten misschien niet meteen wat die drie termen inhouden, maar copywriters met al enige staat van dienst op hun palmares weten meteen dat die de ruggengraat van een goeie SEO vormen. De title tag is de titel die je pagina meekrijgt, en net als bij een boek is dat toch datgene wat het meest in het oog springt. Scanbaarheid, weet je nog? Een korte en gevatte titel waarbij je naast de belangrijkste term(en) uit je tekst ook terloops je eigen merknaam uitspeelt, dat vormt alvast een goed begin om gevonden te worden door zoekmachines. Hetzelfde geldt voor je URL, want ook daar moet je belangrijkste begrip centraal staan om opgemerkt te worden door Google en zijn vriendjes. Je meta description helpt je dan weer om zowel die levenloze zoekmachines als je bezoekers van vlees en bloed te kunnen overtuigen. Daar breng je ook best je trefwoord nog eens naar voor, maar je legt vooral kort en bondig uit waarom jouw pagina net de moeite loont om te lezen. Je licht een eerste tipje van de sluier op, waarmee je de surfer richting jouw website lokt. Probeer er vooral niet àl te veel info in te stouwen, want dan wordt je tekst niet helemaal getoond in de zoekresultaten. Geef je lezers een proevertje, en overtuig hen zo om naar binnen te komen voor het volledige buffet.

Overtuigd?

Het einde van die laatste alinea is trouwens ook exact wat wij hier nu net gedaan hebben. Dankzij deze blogpost zou je al enkele beginselen van de nobele kunst der SEO-copywriting opgepikt moeten hebben, maar er valt natuurlijk nog zoveel meer te ontdekken. We hebben het immers nog niet eens gehad over het belang van contentverrijking door middel van multimedia, inbound en outbound links op je pagina’s, de ideale lengte van je content … Kortom, we zijn heus nog niet uitgepraat. Overtuigd van onze expertise? Boek dan een date met Calibrate, en raak dankzij onze SEO-opleiding helemaal thuis in het wereldje van boeiende online teksten die ervoor zorgen dat je ook opgemerkt wordt door Google. Misschien is niet iedereen het er mee eens, maar tot nader order is de copywriter dé hoeksteen van elk succesvol webproject. Dat dit relaas opgetekend werd door de copywriter van Calibrate, heeft daar overigens totààl niets mee te maken. Echt niet.

fietsen

Heb je nog vragen? Onduidelijkheden of ben je nieuwsgierig? Aarzel niet om ons te contacteren. We staan je graag te woord.