De mogelijkheden van online adverteren

Online adverteren

Wanneer je als bedrijf een bepaalde dienst of product aanbiedt, is het onmisbaar om marketingcampagnes te voeren om je marketingdoelstellingen, zoals naamsbekendheid en verkoop, te behalen. Hierbij kan je kiezen voor offline kanalen, zoals tv, radio en advertenties in magazines, maar ook online zijn er talrijke mogelijkheden om je potentiële klanten te bereiken. Zo kan je online adverteren op Google, Facebook, LinkedIn, YouTube…

Als digital agency hebben we een team van gedreven online marketeers in huis die jouw bedrijf kunnen ondersteunen met het opzetten, analyseren en optimaliseren van de online campagnes. Het is onze taak je website online te laten groeien en meer zichtbaarheid te creëren voor je website. Hierbij gaan we zeer data-gericht te werk. Onze focus ligt op het behalen van de gewenste conversies.

De voordelen van online adverteren

  • Het grootste voordeel van online adverteren is dat het meetbaar is. In Google Analytics kan de return on investment (ROI) van jeonline advertenties gemeten worden.
  • Online adverteren is betaalbaar en goedkoper in verhouding met offline marketing. Met een relatief klein budget kan je advertenties online laten verschijnen. Je kiest zelf hoeveel budget je wenst te spenderen aan een advertentie.
  • Online advertenties kan je tussentijds optimaliseren. Zo kan je je budget maximaal spenderen en de ROI maximaliseren.
  • Op basis van A/B-testing kan je verschillende versies van je advertentie testen. Niet alleen de doelgroep, maar ook de inhoud kan getest worden.
  • Je kan heel gericht adverteren. Je doelgroep kan specifiek bepaald worden per campagne op basis van demografie, leeftijd, toestel…
  • Je hebt de mogelijkheid om de bezoekers van je website opnieuw te bereiken op basis van remarketing. Hierover later meer.

Het doel: online awareness, conversies...

Het doel van online adverteren verschilt van bedrijf tot bedrijf en is afhankelijk van de online marketingdoelstelling. Het is noodzakelijk om te starten met het uitdenken van een digitale strategie, waarin deze marketingdoelstellingen geformuleerd worden. Voorbeelden van doelstellingen zijn: de naamsbekendheid van je bedrijf verhogen (=awareness creëren), de verkoop van de producten in je webshop te verhogen of lead generation via bijvoorbeeld inschrijvingen op je nieuwsbrief. Onze online marketeers kunnen jou helpen met het opstellen van deze digitale strategie. Bij het opzetten van de campagnes stellen wij ook de nodige tracking in om nauwkeurig te meten of de doelstellingen behaald worden.

Verschillende vormen

Adverteermogelijkheden Google AdWords

Google Adwords

Binnen Google Adwords het je een ruim spectrum aan mogelijkheden. Buiten de alom gekende tekstadvertenties in Google, ook wel zoekmachine advertenties of SEA (Search Engine Advertising) genoemd, zijn er nog 4 andere campagne types, namelijk Google display campagnes, shopping campagnes, videocampagnes en app-campagnes. Ontdek de mogelijkheden van SEA.

Bing ad

Bing Ads

Ook al zoekt 95% van de mensen via Google, kan je voor een relatief klein budget ook adverteren op Bing. Bing is de zoekmachine die standaard ingesteld staat bij Microsoft desktops en tablets. Omdat er minder concurrentie op is dan Google, ligt de kost per klik (CPC) doorgaans lager. Dit kan een groot voordeel zijn voor je online campagnes.

Social media advertentie Facebook

Social Media advertising

  • Facebook advertising: Met meer dan 2 miljard gebruikers is Facebook het platform bij uitstek om je potentiële klanten te bereiken. Na het aanmaken van een advertentieaccount, kan je op Facebook adverteren. Het grootste voordeel van het platform is dat je je doelgroep heel nauw kan definiëren, je kan ook A/B testen en je resultaten opvolgen én optimaliseren in je advertentieaccount.
  • Instagram advertising: Net zoals op Facebook, kan je je bedrijf of producten promoten op Instagram via fotoadvertenties, videoadvertenties carrousel-advertenties (slideshow van meerdere foto’s) en of stories-advertenties. Het opzetten van Instagram advertenties gebeurt via je Facebook Advertentieaccount. Instagram is ideaal platform als je een jongere doelgroep wil aanspreken.
  • Twitter advertising: Er zijn drie soorten advertentiemogelijkheden: ads om het aantal volgers te verhogen, advertenties om je website bezoeken te verhogen of je kan adverteren om de interacties op je tweet te verhogen door je tweet uit te lichten.
  • LinkedIn advertising: Een ideaal platform om het zakelijk online netwerk te bereiken. Ondanks LinkedIn bekend staat om duurder te zijn, kan het wel net die conversies opleveren die jij wenst te behalen. Via de LinkedIn campaign manager kan je eenvoudig een campagne opstellen. Je kan kiezen tussen sponsored updates en text ads. Ontdek ook zeker de LinkedIn Insight Tag. Dankzij deze tag kan je uitgebreide campagne rapporten maken en waardevolle inzichten krijgen over de bezoekers van je website.

Wat is remarketing?

Wanneer je online adverteert zal niet iedereen onmiddellijk converteren, door bijvoorbeeld een aankoop te doen op je website. Daarom is het van belang om ook in te zetten op remarketing-advertenties. Je kan bijvoorbeeld een remarketing-advertentie opzetten voor diegene die, na het klikken op één van je voorgaande advertentie, gedurende 5 minuten op je website zijn gebleven, maar geen aankoop deden. Dat kan betekenen dat ze wel geïnteresseerd waren in je dienst of product. Op basis van een remarketing campagne kan je deze mensen toch nog trachten te overtuigen om te converteren.

Smart list of lookalike audience

Smart list: Zelflerende programma's bepalen bij welke gebruikers de kans op conversie in volgende sessies het grootst is en vormen hiervan een lijst. Deze lijst kan echter enkel samengesteld worden als je een significante hoeveelheid websitebezoekers en transacties hebt. Een goed voorbeeld is een e-commerce website. Vanuit Google Adwords kan je advertenties opstellen
die gericht zijn aan deze ‘smart list’. De conversieratio van smart lists ligt vaak beduidend hoger dan bij andere online advertenties.

Lookalike audience: ook wel vergelijkbare doelgroep genoemd, is een advertentiemogelijkheid van Facebook. Een vergelijkbare doelgroep wordt automatisch gegenereerd door Facebook op basis van een brondoelgroep (bijvoorbeeld je fans op je bedrijfspagina). Een erg effectieve manier van online adverteren.

Budget van online adverteren

Het budget van online adverteren wordt uitgedrukt in kost per klik (CPC; Cost Per Click), kost per duizend impressies/weergaven (CPM; Cost Per Mille) of kost per actie/conversie (CPA; Cost per Acquisition). Afhankelijk van de doelstelling van je online advertentie kan je zelf bepalen welke biedingsstrategie je verkiest.

Een voorbeeld: Je wil maximaal 500 euro spenderen aan een online advertentie en 1 actie of conversie is voor jou 25 euro waard. Dan zou je een CPA van 20 euro kunnen kiezen.

 

Interesse in online ondersteuning?

Calibrate is digital agency die een 360° service bieden. Wij kunnen je tijdens elke fase (denk, bouw of groei), ondersteunen. Ook met je online advertenties. Contacteer ons vrijblijvend.