Online marketing - Performance marketing

Online marketing

Een performante online strategie zorgt ongetwijfeld voor meer en betere klanten - in online termen spreken we van conversies. Online marketing of performance marketing is een belangrijk onderdeel van deze aanpak. Het zorgt er niet alleen voor dat je website online de nodige boost krijgt maar ook dat jij je bedrijf/onderneming kan laten groeien.

Wat is online marketing?

Online marketing is alle marketing die je online inzet om je doelstellingen te behalen. Meestal worden deze doelstellingen vertaald in conversies en probeer je deze steeds te verhogen door een correcte strategie in te zetten. 

Je kan inzetten op bijvoorbeeld SEO (Search Engine Optimization) om meer (kwalitatieve) bezoekers naar je website te trekken. Wil je niet wachten op het SEO-effect maar wil je toch op de eerste positie staan in zoekmachines? Dan kan SEA (Search Engine Advertising) een ideale manier zijn. Ook via social media kan je jouw doelpubliek bereiken met advertenties op Facebook, Instagram of LinkedIn. 

Al je online inspanning kunnen een onderdeel vormen van je online marketing. Maar hoe begin je daar nu concreet aan? Want een plan van aanpak is wel aan de orde. We maken het wat duidelijker in de volgende paragrafen. 

Start met een strategie

We starten met een online marketingplan. In dit plan leggen we vast wat je wilt bereiken en met welke kanalen je jouw doelstellingen kan bereiken. Spreekt voor zich dat je even zal moeten blijven stilstaan bij je digitale strategie om deze in lijn te krijgen met je visie. Een onderzoek is dus zeker aan de orde. Samen met jou brengen we de kanalen en doelstellingen in kaart zodat jouw strategie je vooropgestelde doelen kan behalen.

Soorten online marketing

1. Content marketing en SEO

De juiste content of inhoud op je website trekt ook de gewenste bezoekers aan. Dit kan natuurlijk enkel en alleen als je van start bent gegaan met een keyword analyse: wat zoeken mensen op en hoe speel ik daar op in zodat mijn website als eerste in het resultatenoverzicht kom te staan? 

Content marketing en SEO (zoekmachine optimalisatie) lopen beiden hand in hand en zijn niet weg te denken bij het opstellen van een correct online marketingplan. Het meeste verkeer dat op je website surft, komt op organische manier. Die wil je toch niet mislopen? 

SEO content analyse

2. Online adverteren

Ook via betalende kanalen kan je je online aanwezigheid stimuleren. Inzetten op SEA of Google Ads (AdWords) is een mooie aanvulling op een SEO-optimalisatie. Hierbij kan je inspelen op zaken waar mensen naar op zoek zijn en waar je nog niet bovenaan de resultaten verschijnt. 

Uiteraard zit je doelgroep ook op sociale media. Is je boodschap geschikt voor Facebook of LinkedIn? Bevindt je doelgroep zich wel op deze kanalen? Belangrijk is om de juiste personen op de juiste moment met de juiste boodschap te bereiken. Een correcte targeting op het juiste kanaal met een aangepaste boodschap is de vertaling naar een succesvolle conversie. Lees meer over online adverteren.

Social media advertising

3. E-mailmarketing & marketing automation

Heeft het nog zin om in te zetten op e-mailmarketing? Zeker wel! Je moet er wel meer moeite in steken maar het levert zeker mooie resultaten op. Je bereikt uitsluitend personen die reeds interesse toonden. Ze schreven zich niet voor niets in op je nieuwsbrief. Daarom moet je slim inspelen op wensen en behoeften en ervoor zorgen dat je hen niet kwijtspeelt. 

Laat je het liever allemaal automatisch uitspelen? Dan raden we je ten sterkste marketing automation aan. Een handige tool die het werk voor je uitvoert. Je hebt er wel handjevol aan content voor nodig!

E-mailmarketing in MailChimp en Active Campaign

Analyse & optimalisatie

Bij Calibrate geloven we sterk in een onderbouwde aanpak. Alleen zo kunnen we resultaat garanderen én rapporteren. We geven je een overzicht van onze aanpak mee. Wil je dieper op de verschillende onderwerpen ingaan, klik dan zeker door! 

1. Webanalytics

De webstatistieken van je huidige website bevatten heel wat inzichten. Als ervaren data-analisten werken we daarom ook graag met Google Analytics, Google Tag Manager en Google Data Studio. We brengen in kaart hoe je website scoort, waar bezoekers naar op zoek gaan, hoe ze op je website terecht zijn gekomen en welke wegen ze daarvoor afleggen. 

Een analyse is de basis om aan je digitale strategie te beginnen. De bedoeling is natuurlijk om het anders en beter te doen. We proberen de afgelegde weg zo kort mogelijk en de conversieratio zo hoog mogelijk te maken. 

2. Conversie optimalisatie

In een online marketingplan focussen we op het behalen van je doelstellingen. In marketingtermen noemen we deze doelstellingen ook wel eens conversies. Een conversie is in feite een behaalde doelstelling die we samen in het online marketingplan vastleggen als ROMI (Return On Marketing Investment). Voorbeeld: een contactopname die leidt naar een offerteaanvraag en uiteindelijk een nieuwe klant oplevert. 

Alle online marketingacties zijn er dan ook op gericht om deze doelstellingen zo snel en goedkoop mogelijk te behalen. Constant evalueren en optimaliseren maken ook deel van het plan uit. 

WAT NU? BOEK EEN DATE!

Heb je nood aan een duidelijke en sterke online marketingstrategie? Ben je benieuwd of heb je vragen over hoe we je hierin verder kunnen helpen? Neem dan zeker contact met ons op. Boek een vrijblijvende Cali-date in en samen overlopen we hoe wij jouw website online een boost kunnen geven.