SEA – AdWords advertising

SEA – AdWords advertising

Search Engine Advertising ook wel zoekmachine adverteren genoemd, is het tegen betaling plaatsen van advertenties op de zoekresultatenpagina (SERP) van zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing.

Wil je snel online zichtbaarheid creëren voor de producten of diensten, en wil je zorgen dat de juiste mensen op jouw website terechtkomen? Dan is het zeker aangeraden om SEA in te zetten.

Google AdWords advertentie tag

SEA en SEO: het verschil

Het verschil tussen Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachineoptimalisatie is dat je bij SEA betaalt om je product of dienst te promoten via een advertentie (aangeduid door "Ad" bovenaan de zoekresultaten) en dit op de eerste pagina's in een zoekmachine. Bij SEO ga je optimalisaties doorvoeren aan je website waardoor jouw website op een organische manier gaat groeien en een hogere ranking aanneemt. Zorg dus zeker eerst dat je SEO geoptimaliseerd is alvorens te starten met SEA.

Het voordeel van SEA

De beste manier om jouw ranking in Google te verhogen is, zoals eerder vermeld, een combinatie van SEO en SEA. Adverteren in zoekmachines biedt echter een aantal specifieke voordelen:

  • Snel je online zichtbaarheid vergroten
  • Je kan potentiële klanten bereiken, terwijl ze gericht aan het zoeken zijn
  • Eenvoudig te segmenteren op basis van locatie en leeftijd van jouw doelgroep
  • Je kan campagnes tussentijds optimaliseren
  • Je betaalt enkel wanneer mensen klikken op jouw advertentie
  • Er kunnen conversies, zoals aankopen, uit voortkomen

Google Adwords

Je kan in verschillende soorten zoekmachines adverteren, de bekendste zoekmachine is echter Google. Google dekte eind 2017 een marktaandeel van 90% en voor zoekmachines op smartphones maar liefst 98,78% (bron). Google AdWords biedt verschillende vormen van advertenties. We lichten ze voor je toe:

AdWords search results keyword drupal
  • Google Search campagnes: Bij het zoeknetwerk bereik je mensen die actief op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten in Google. Op basis van de door jou gekozen trefwoorden (keywords) zal je advertentie verschijnen op de zoekresultatenpagina (SERP) wanneer men een verwant zoekwoord ingeeft. Hiervoor is het van belang om eerst een keywords-analyse uit te voeren, om een duidelijk beeld te krijgen van de relevante trefwoorden voor je bedrijf en waarmee je je advertenties wilt laten verschijnen in de Google zoekresultaten.
Online banner advertising
  • Google Display campagnes: Bij display campagnes draait het eerder om de aandacht te trekken van potentiële klanten op basis van aantrekkelijke banners. Op basis van gerichte acties op je doelgroep wordt je banner door Google geplaatst op het display netwerk. Met een duidelijke call-to-action (CTA) op je banner, motiveer je je doelgroep om door te klikken naar je landingspagina.
     
Google Shopping ad
  • Google Shopping campagnes: heb je een online shop, dan kan je je producten promoten via Shopping-advertenties. Shopping-advertenties gebruiken je huidige Merchant Center-productgegevens, dus niet je zoekwoorden, om te bepalen hoe en waar je advertenties worden weergegeven. Je producten komen in een aparte sectie te staan bovenaan of naast de zoekresultaten.
Youtube advertising
  • Google AdWords Videocampagnes: Met videocampagnes kan je videoadvertenties weergeven op YouTube en in het Google Display Netwerk. Er zijn 4 soorten videoadvertenties:
  1. TrueView InStream-advertenties: deze video’s worden vóór, tijdens of na andere video's getoond. Ze worden vertoond op YouTube, ingesloten YouTube-video’s op andere websites of in games en apps in het Display Netwerk. De kijker heeft na 5 seconden de kans om de advertentie over te slaan.
  2. TrueView-advertenties met video discovery: deze advertenties worden getoond tussen de zoekopdrachten in YouTube. Ze zijn dus keyword gerelateerd.

3. Bumperadvertenties zijn videoadvertenties van slechts 6 seconden of korter. De kijker kan de advertentie niet overslaan. Ideale advertenties om korte, makkelijk te onthouden boodschappen te verspreiden.

4. Outstream-advertenties: video-advertentie die enkel getoond worden op mobiele toestellen en tablets en dit enkel op partnerwebsites van het Display Netwerk.

Universal app advertentie voorbeeld
  • Universele app-campagnes: Als eigenaar van een applicatie kan je het aantal (betalende) app-gebruikers verhogen door je app te promoten in Google. Hiervoor kan je gebruik maken van de app-advertenties.

SEA campagne laten opzetten

Als web agency kennen wij als geen ander het belang van je online zichtbaarheid. Onze gecertificeerde SEA-experten zorgen er dan ook steeds voor, dat deze doelstelling behaald wordt.

Hoe Calibrate te werk gaat:

  • We starten steeds met een grondige keyword-analyse. We bepalen welke woorden nodig zijn om de online zichtbaarheid te verhogen.
  • Indien noodzakelijk zorgen we voor nieuwe landingspagina’s. Het is namelijk van groot belang dat de landingspagina’s conversiegericht opgesteld zijn en voorzien zijn van de juiste informatie en call-to-actions.
  • In samenspraak met de klant bepalen we wat de doelstellingen zijn: inschrijving nieuwsbrief, aankoop, contactopname… Op basis hiervan gaan we, met behulp van Google Analytics en Google Tag Manager, de conversie tracking opzetten, zodat we de return on investment (ROI) perfect kunnen analyseren.
  • Vervolgens gaan we de campagnes aanmaken in Google AdWords op basis van de gekozen keywords en landingspagina’s. We maken steeds verschillende advertenties en campagnes aan om verschillende call-to-actions en landingspagina’s te testen.
  • Indien van toepassing zullen we remarketing-campagnes aanmaken. We kunnen bijvoorbeeld een remarketing-advertentie opzetten voor diegene die, na het klikken op één van je voorgaande advertentie, gedurende 5 minuten op je website zijn gebleven, maar geen aankoop deden. Op basis van een remarketing campagne kan je deze mensen toch nog trachten te overtuigen om te converteren.
  • Van zodra de campagnes gestart zijn, zorgen we voor een nauwe en continue opvolging.
  • We analyseren de resultaten en optimaliseren waar nodig.
  • Voor een klant kunnen de resultaten eenvoudiger te interpreteren zijn via visualisatie. We stellen Google Data Studio Dashboards op en koppelen op maandelijkse basis terug met aanbevelingen om je online zichtbaarheid te optimaliseren.

Interesse in een samenwerking?

Als web agency kunnen wij jou ondersteunen bij het opzetten, optimaliseren en/of analyseren van jouw zoekmachine advertenties. Contacteer ons vrijblijvend voor advies.