SEO - Search Engine Optimization

SEO optimalisaties

SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine-optimalisatie genoemd. Het zijn de inspanningen die je levert om meer bezoekers op je website te krijgen via zoekmachines zoals Google, BING en Yahoo. In dit artikel lichten we drie SEO-optimalisaties toe die leiden tot een betere online vindbaarheid van je website, namelijk content, technische en search experience (SX) optimalisaties.

Start met een SEO-analyse

Als web agency kennen wij als geen ander het belang van je online zichtbaarheid. Wij kunnen jou aanbevelingen doen voor een zoekmachine optimalisatie, maar daarvoor dienen we eerst de huidige situatie grondig te gaan analyseren. Op die manier kunnen we de pijnpunten van de website blootleggen, alsook de opportuniteiten gaan formuleren. Hierbij kijken we naar de technische aspect je website, de content en de search experience (SX).

Nadat de SEO-analyse grondig uitgevoerd is, verzamelen we deze data in een search engine audit rapport. Dit rapport zal de basis vormen voor de verdere stappen richting de optimale SEO-strategie. In het rapport zullen zaken worden belicht die goed zitten op vlak van zoekmachines, maar het rapport heeft vooral als doel om dieper in te gaan op de zaken die ontbreken of niet correct zijn om optimaal te kunnen scoren in de SERP. Hierbij schetsen we het probleem, analyseren en kijken waar de mogelijke oplossingen voor dit probleem liggen. Naast SEO-audits kunnen onze online marketeers je bedrijf ook ondersteunen met de SEO-optimalisaties. Wij helpen je graag online organisch te groeien.

Het belang van SEO

Zoekmachines zijn één van de belangrijkste instromen van websitegebruikers. Een goede online vindbaarheid en ranking in zoekmachines is dan ook van groot belang voor het succes van je website. Hoe beter je online vindbaarheid, hoe meer websitebezoekers. Enkele feiten:

  • Elke seconde worden 40.000 zoekopdrachten ingegeven in Google. 
  • De kans op een conversie of een lead bij bezoekers via zoekmachines is vrij groot, want de surfer is actief op zoek naar een product of dienst. 

Je hoeft geen professor te zijn om daaruit te besluiten dat SEO-inspanningen de moeite lonen. Het is bovendien een lange termijn oplossing om je online vindbaarheid te garanderen. In tegenstelling tot SEA-campagnes, is SEO niet gekoppeld aan een advertentiebudget. Als je webpagina's dus SEO-vriendelijk optimaliseert, zal je website organisch blijven groeien en zal de instroom aan websitebezoekers niet stoppen.

Je website SEO optimaliseren

Een zoekwoorden- of keywordanalyse vormt de basis van een goed geoptimalsieerde website. Hierbij analyseren we welke zoekewoorden surfers naar jouw site kunnen leiden. De Keywordplanner van Google is daarvoor bijzonder handig. Je komt te weten hoe vaak bepaalde zoekwoorden gebruikt worden (of net niet gebruikt worden) en je kan er je eigen zoekwoordenlijst mee samenstellen. Het is eigenlijk gemaakt voor wie een SEA-campagne voorbereidt, maar je kan hem ook gratis gebruiken voor je organische zoekanalyse.

Keyword analyse

Content SEO-optimalisatie

Nu we een relevante woordenlijst hebben, kunnen we je website beginnen te optimaliseren. We sommen een paar quick-wins voor je op.

SEO optimalisaties content

Copywriting

Inhoudelijk moet je ervoor zorgen dat de keywords in je lijst ook voorkomen op je webpagina’s. De Google-robot matcht de zoekwoorden die de gebruiker ingeeft met de inhoud op je site. Herschrijf desnoods de teksten op je webpagina’s zodat de gebruikte zoektermen hierin voorkomen. Denk hier ook ineens aan de densiteit en de opmaak: laat bepaalde zoekwoorden meerdere keren terugkomen en zet ze af en toe in het vet of cursief. Probeer ook niet te overdrijven. 

Niet alleen teksten maar ook titels zijn van belang voor SEO. In code spreken we dan over titels zoals H1, H2, … Gebruik ook hier de belangrijkste zoekwoorden waarmee je wil scoren.

Verder kan je ook zorgen voor een betekenisvolle invulling van de alt-tags van de beelden. Een alt-tag geeft een beschrijving aan je afbeelding. In plaats van dat je de benaming “DSC_0001.jpg” ziet, kan je hier een relevante en nuttige beschrijving aan toewijzen zoals “Beschrijving van de afbeelding”. Het maakt je webpagina gebruiksvriendelijker.

Page title & meta-description

Google kijkt ook naar de page title of meta-title en de meta-description. Met meta-beschrijvingen geef je Google niet alleen een inzicht over de inhoud van je pagina, maar je geeft ook ineens aan wat Google in de zoekresultaten moet tonen bij die specifieke webpagina. 
Deze meta-descriptions worden ook wel eens  “snippets” genoemd. Deze beschrijvingen verschijnen op de SERP (Search Engine Result Page) of ook wel de resultatenlijst. Hiermee wordt het overzicht van de zoekresultaten bedoeld, die je krijgt nadat je een zoekopdracht hebt ingegeven in bijvoorbeeld Google. 

Tip: voorzie elke pagina van een unieke titel. 

Linkbuilding

Zorg intern ook voor linken naar je eigen pagina’s. Zo kan je eventueel bepaalde onderwerpen verder uitlichten op een specifieke pagina. 
Niet alleen intern, maar ook externe linken kunnen je SEO verbeteren. Schrijf je partners, klanten of relevante websites aan en laat hen naar jouw website doorlinken. 

Je kan ook naar je eigen website laten linken vanuit je social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, enz. 

Technische SEO-optimalisatie

Zoekmachines beoordelen een website op een hoop aantal technische parameters, zoals bijvoorbeeld structuur van de website, netheid van de code, link structuren, laadsnelheid en mobielvriendelijkheid.... Deze parameters zullen een onderdeel uitmaken van het algoritme die de positie van je pagina in de zoekresultatenpagina bepaalt. In sommige gevallen zullen technische keuzes (gemaakt bij development van de website) beïnvloeden hoe een website door zoekmachines wordt gecrawld (=  het doorzoeken van een website door een spider, of robot, van een zoekmachine) en geïndexeerd (=ranking in de zoekmachine).  

Search experience (SX) optimalisatie

De zoekmachines van vandaag worden slimmer en slimmer. Zo houden de algoritmes niet meer louter rekening met de technische parameters en de inhoud van een webpagina. Door de jaren heen hebben de zoekmachines geprobeerd om ook gebruikerservaring beoordelen en te kwantificeren. Dit is ondertussen een significant onderdeel van het algoritme geworden. De zoekmachine wenst immers een goede gebruikerservaring aan hun gebruikers te bieden om hen zo een betere dienstverlening te verschaffen. Zo dwingt de zoekmachine websites om ook met deze zaken, waaronder de click-through rate (verhouding impressies tot effectieve kliks naar jouw website) en de bounce rate (wanneer men wegklikt van jouw website, zonder verdere actie te ondernemen) rekening te houden. 

SEO vs SEA

SEO staat tegenover SEA (Search Engine Advertising), waarbij je betaalt voor een toppositie in de zoekresultaten. Google maakt een duidelijk, maar subtiel onderscheid in zijn resultatenlijst tussen organische en betalende zoekresultaten door het woordje “adv.” toe te voegen aan betalende resultaten:

Voorbeeld zoekopdracht SEO - zoekmachine Google

Vrijblijvend advies

Wil jij beter en sneller gevonden worden in zoekmachines zoals Google? Interesse in een SEO-optimalisatie? Contacteer ons nu en leg een vrijblijvende afspraak met ons vast. Samen bekijken we welke oplossingen jou kunnen verder helpen.