SEO - Search Engine Optimization

Hoe scoor je beter in de zoekresultaten van Google

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt dat: zoekmachine-optimalisatie. Het zijn de inspanningen die je levert om via zoekmachines zoals Google (daar heb je misschien al van gehoord?), maar ook BING en Yahoo bezoekers op je website te krijgen.
 
SEO staat tegenover SEA (Search Engine Advertising), waarbij je betaalt voor een toppositie in de zoekresultaten. Google maakt een duidelijk, maar subtiel onderscheid in zijn resultatenlijst tussen organische en betalende zoekresultaten door het woordje “adv.” toe te voegen aan betalende resultaten:

Voorbeeld zoekopdracht SEO - zoekmachine Google

Waarom is SEO belangrijk?

Eerst twee feiten:

  • Elke seconde worden 40.000 zoekopdrachten ingegeven in Google.
  • De kans op een conversie of een lead bij bezoekers via zoekmachines is vrij groot, want de surfer is actief op zoek naar een product of dienst. 

Je hoeft geen professor te zijn om daaruit te besluiten dat SEO-inspanningen de moeite lonen. Bovendien pluk je de vruchten van je inspanningen op SEO-vlak op lange termijn. Als je de optimalisatie grondig doet, stopt de instroom niet als je advertentiebudget op is, zoals bij een SEA-campagne wel het geval is.

Wil jij graag je website SEO-vriendelijker maken? Neem dan contact met ons op.
Samen nemen we door wat voor jou de beste oplossing is. 

Maar hoe begin ik aan SEO?

Je start met een keyword-analyse! Want je wil weten welke zoekwoorden surfers naar jouw site kunnen leiden. De Keywordplanner van Google is daarvoor bijzonder handig. Je komt te weten hoe vaak bepaalde zoekwoorden gebruikt worden (of net niet gebruikt worden) en je kan er je eigen zoekwoordenlijst mee samenstellen. Het is eigenlijk gemaakt voor wie een SEA-campagne voorbereidt, maar je kan hem ook gratis gebruiken voor je organische zoekanalyse.
 
Online vind je veel tools om hiermee aan de slag te gaan, maar vergeet de belangrijkste tool niet: je buikgevoel. Jij kent je bezoekers en je dienst/product het best. Maak vanuit die intuïtie een lijstje waarmee jij zelf denkt dat je interessante bezoekers naar je site kan genereren. Heb je nood aan wat inspiratie? Als je een interne zoekbalk op je website hebt staan, kan je in Google Analytics een kijkje nemen naar wat mensen net zoeken.

Inhoudelijke SEO-optimalisatie

Nu je een woordenlijstje hebt, kan je écht beginnen optimaliseren. We sommen een paar quick-wins voor je op.

Copywriting

Inhoudelijk moet je ervoor zorgen dat de keywords in je lijst ook voorkomen op je webpagina’s. De Google-robot matcht de zoekwoorden die de gebruiker ingeeft met de inhoud op je site. Herschrijf desnoods de teksten op je webpagina’s zodat de gebruikte zoektermen hierin voorkomen. Denk hier ook ineens aan de densiteit en de opmaak: laat bepaalde zoekwoorden meerdere keren terugkomen en zet ze af en toe in het vet of cursief. Probeer ook niet te overdrijven. 

Niet alleen teksten maar ook titels zijn van belang voor SEO. In code spreken we dan over titels zoals H1, H2, … Gebruik ook hier de belangrijkste zoekwoorden waarmee je wil scoren.

Copywriting als belangrijk onderdeel van Search Engine Optimization

Verder kan je ook zorgen voor een betekenisvolle invulling van de alt-tags van de beelden. Een alt-tag geeft een beschrijving aan je afbeelding. In plaats van dat je de benaming “DSC_0001.jpg” ziet, kan je hier een relevante en nuttige beschrijving aan toewijzen zoals “Beschrijving van de afbeelding”. Het maakt je webpagina gebruiksvriendelijker.

Page title & meta-description

Google kijkt ook naar de page title of meta-title en de meta-description. Met meta-beschrijvingen geef je Google niet alleen een inzicht over de inhoud van je pagina, maar je geeft ook ineens aan wat Google in de zoekresultaten moet tonen bij die specifieke webpagina. 
Deze meta-descriptions worden ook wel eens  “snippets” genoemd. Deze beschrijvingen verschijnen op de SERP (Search Engine Result Page) of ook wel de resultatenlijst. Hiermee wordt het overzicht van de zoekresultaten bedoeld, die je krijgt nadat je een zoekopdracht hebt ingegeven in bijvoorbeeld Google. 

Tip: voorzie elke pagina van een unieke titel. 

Linkbuilding

Zorg intern ook voor linken naar je eigen pagina’s. Zo kan je eventueel bepaalde onderwerpen verder uitlichten op een specifieke pagina. 
Niet alleen intern, maar ook externe linken kunnen je SEO verbeteren. Schrijf je partners, klanten of relevante websites aan en laat hen naar jouw website doorlinken. 

Je kan ook naar je eigen website laten linken vanuit je social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, enz. 

Technische optimalisatie; laadsnelheid en mobielvriendelijkheid

De zoekmachines willen hun publiek een vlekkeloze gebruikservaring bieden en houden rekening met enkele signalen die hieraan bijdragen. De belangrijkste? Laadsnelheid en mobielvriendelijkheid. Je website moet dus snel inladen en goed bereikbaar zijn voor alle schermen, mobiel en vast. 

Wil jij ook meer bezoekers via zoekmachines? Contacteer ons voor een vrijblijvende analyse!

Vrijblijvend advies

Wil jij beter en sneller gevonden worden in zoekmachines zoals Google? Interesse in een SEO-optimalisatie? Contacteer ons nu en leg een vrijblijvende afspraak met ons vast. Samen bekijken we welke oplossingen jou kunnen verder helpen.