Toptakenenquête

Toptakenenquete

We zien het nog veel te vaak: organisaties beginnen bij het maken van een site met zichzelf. Wat is de organisatiestructuur, wat doen we, enzovoort. Toegegeven, dat is allemaal relevante informatie en misschien zelfs een logische reflex, maar neem het van ons aan: je mag ze niet als voornaamste uitgangspunt gebruiken voor het bouwen van je site.

Veel belangrijker is immers wat je bezoeker wilt. Een toptaak is datgene waarvoor hij of zij besloten heeft dat jouw website het bezoekje waard was, en dat is natuurlijk wel erg waardevolle kennis. In een toptakenonderzoek vragen we je bezoekers dan ook expliciet naar de reden van hun bezoek. Wat komt hij of zij doen of zoeken? Dáár moet je op inspelen, want alleen zo kan je iedereen meteen de interactie en de informatie bieden die hij/zij zoekt. Elke enquête wordt maximaal één keer per bezoeker ingevuld, en zorgt ervoor dat je op eerlijke en neutrale antwoorden kan rekenen. Calibrate bundelt die resultaten voor jou in een handig en uitgebreid rapport, zodat jij weet wié jou komt bezoeken en wààrom. Deze info vormt de basis van je nieuwe website structuur.

WAT IS DE STERKTE VAN EEN TOPTAKENENQUÊTE?

De sterkte van een toptakenonderzoek ligt hem in het feit dat het heel kort en laagdrempeliger is dan een gebruikersonderzoek. Daardoor kent een toptakenonderzoek een grote respons. Daarnaast ligt de focus van een toptakenonderzoek op één topic, terwijl een gebruikersonderzoek een bredere bevraging gaat uitvoeren. 

Hoe we zo'n onderzoek concreet uitwerken?

  • We plaatsen een online enquête op je website
  • We stellen een rapport voor je op waarin we de antwoorden in verwerken
  • We leggen een meeting vast om de resultaten met je te bespreken
toptakenenquête

TWEE KERNVRAGEN

We stellen 2 kernvragen aan je bezoekers. Via een pop-up onderaan op je homepage beginnen we met een eenvoudige vraag. 

  • Met deze eerste vraag proberen we de doelgroep in kaart te brengen.
    Bijvoorbeeld: “Wie ben je?” Of “Hoe oud ben je?”
    De bezoeker krijgt een lijst met mogelijke antwoorden waaruit hij of zij kan kiezen. Eventueel kunnen we een optioneel vrij invoerveld toevoegen moesten de voorgestelde antwoorden niet passen bij de bezoeker.
  • Vervolgens vragen we directe feedback van de bezoeker via een vrij invoerveld.
    Bijvoorbeeld: “Waarom kom je naar onze site?” Of "Waar ben je naar op zoek?" 

Hoe we deze vraag juist formuleren, bespreken we steeds met jou. De manier waarop we deze vraag stellen, moet uiteraard bij jouw (bedrijfs)doelstellingen aansluiten. 

We raden aan om het bij deze 2 vragen te houden. Wens je toch nog een derde vraag aan het onderzoek toe te voegen, dan is dat uiteraard wel mogelijk. Zit je toch met meer vragen? Dan raden we aan om deze in het gebruikersonderzoek op te nemen. 

Door gebruik te maken van een vrij invulveld kunnen de antwoorden zeer uiteenlopend zijn. We mogen zowel korte als lange gedetailleerde antwoorden verwachten. Het voordeel van deze onderzoeksmethode is dat je snel een grote hoeveelheid aan informatie kan inwinnen.  

Toptakenenquête in een notendop

  • Vraag naar dé reden waarom een bezoeker naar je website komt
  • Eerlijke en neutrale antwoorden, één per bezoeker
  • Gebundeld in een handig en uitgebreid rapport

Zie ook

Wil jij ook je toptaken laten onderzoeken?

Wil je ook graag je toptaken kunnen bepalen zodat deze beter op je website teruggevonden kunnen worden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Samen overlopen we de mogelijkheden.