You are here

Vijf tips om beter gevonden te worden op Google

SEO
Corporate

We willen het allemaal: goed scoren op Google en bovenaan de zoekresultaten tevoorschijn komen op zoekmachines. Maar uiteraard is dat niet zo makkelijk. Daarom somt Calibrate 5 tips voor jou  op om gemakkelijk gevonden te worden en dus meer bezoekers naar je website te lokken aan de hand van search engine optimization (SEO). Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Na het lezen van deze tips scoor je gegarandeerd beter, dat geven we je op een blaadje!

1. DOE EEN GRONDIGE KEYWORD-ANALYSE

Wanneer je start met een zoekmachineoptimalisatie, raden we je aan om te beginnen met een keyword-analyse. Zo'n analyse vormt de basis van een goede online campagne. De keywords (of zoekwoorden) zijn de woorden die potentiële klanten ingeven bij zoekmachines. Dit kan één woord zijn, maar ook een combinatie van woorden. Met een goede keyword-analyse breng je al deze keywords in kaart.

Een handige tool daarbij is Google Keyword Planner. Met dit praktische hulpmiddel is het opzetten van nieuwe campagnes in het zoeknetwerk of het uitbreiden van de bestaande campagne heel wat makkelijker. Je kan er ook allerlei statistieken mee opvragen, de potentiële prestaties van een keyword-lijst bekijken of zelfs een nieuwe keyword-lijst maken door verschillende zoekwoordlijsten samen te voegen.

Keyword Analyse

2. Gebruik Long tail keywords

Keywords zijn heel belangrijk. Ze zorgen ervoor dat mensen via zoekmachines op jouw site terechtkomen. Maar het is ook zeer belangrijk om bij je keywords in detail te gaan. Als mensen het woord ‘laptop’ ingeven, krijgen ze enorm veel zoekresultaten te zien. Mensen die echt geïnteresseerd zijn om jouw product of dienst te kopen, zullen meer in detail treden. Het merk, model, kleur… Noem maar op. Door gebruik te maken van langere, specifiekere keyword-zinnen, beter bekend als long tail keywords, zal je beter gevonden worden op specifiekere termen. Als we dit bijvoorbeeld toepassen op het keyword 'laptop', wordt dat beter ‘Apple MacBook Pro Retina 13,3''’.

Long tail keywords zorgen voor een hogere Click-through rate dan short tail keywords omdat het vaak gaat over een heel specifiek product of onderwerp. Dat is ook vrij logisch, want een bezoeker weet heel specifiek waar hij naar op zoek is. Omdat long tail keywords minder concurrentie hebben, komen ze ook sneller bovenaan te staan in de zoekresultaten.Het is dus duidelijk: focussen op long tail keywords is zeer interessant. Ze scoren makkelijker, sneller en zorgen voor een hogere conversie.

Keywords

3. Integreer keywords

Het valt je misschien op na het lezen van de bovenstaande puntjes, maar keywords mag je dus zeker niet onderschatten. Het is daarom ook belangrijk om zeer consistent om te gaan met je sleutelwoorden. Eenmaal je keywords vastliggen, trek je deze meteen door in je URL, headings, title tags en meta descriptions. Ook in je teksten op je website zelf probeer je zoveel mogelijk je keywords te herhalen - zonder dat de boodschap verloren gaat natuurlijk. Als je jouw keywords minstens 10 keer kan herhalen, zit je alvast goed op schema! 

4. Vergeet je Alt tags niet

Even genoeg over keywords. Laten we het nu even hebben over de afbeeldingen op je website en bijhorende alt tags. Veel webpagina's bevatten afbeeldingen die gebruikt worden om de inhoud mee te versterken. Het is alleen jammer dat Google enkel de tekst kan 'lezen', maar de afbeeldingen niet. Google weet dus ook niet wat de inhoud van deze afbeelding is. Gelukkig zijn er daarom alt tags. Via deze tags geef je een beschrijving aan Google over wat je afbeelding juist laat zien.

Maar wat is nu een goede alt tag? Je stelt jezelf best de vraag: wat als de afbeelding moet vervangen worden door een tekst? Wat zou ik dan neerpennen, zodat het dezelfde functie blijft behouden? Elke afbeelding op je website heeft namelijk een doel. Eenmaal je dat doel weet, kan je dus met gemak een alt tag verzinnen. 

5. Doe aan Linkbuilding 

4 down, 1 to go! Als laatste tip willen we de rol van linkbuilding benadrukken. Dit kan op twee manieren: via links op je eigen website, of via links op andere externe websites. Laten we beginnen bij het op punt stellen van je eigen site. Gebruik hyperlinks om binnen jouw site te kunnen 'springen' naar andere pagina’s. Je kan bijvoorbeeld ook gebruik maken van de footer, om daarin een overzicht van verschillende links te verzamelen.

Maar als veel externe websites naar jullie website linken, concludeert Google dat je een belangrijke website hebt en zal je dus veel hoger scoren in de zoekresultaten. Dat is ook een enorm belangrijke factor. Vraag dus zeker aan je partners of zij jouw link willen delen. Daarnaast kan je ook op relevante blogartikels reageren en hierbij een link naar je website plaatsen. Ook dit werkt als linkbuilding. Meld dus zeker je websites aan bij relevante pagina's, en genereer zo meer bezoekers!

Hoe scoort jouw site op Google?

Wil jij graag weten hoe jouw website momenteel scoort op Google? Calibrate analyseert jouw website en adviseert je graag over wat er beter kan. Neem snel contact met ons op voor meer informatie!