You are here

Conversie verhogen met Google Optimize

Google Optimize
Digitale marketing

Goed nieuws! Google heeft een gratis versie van Google Optimize beschikbaar gesteld voor het grote publiek. Google Optimize is een gebruiksvriendelijke tool, waarbij je aan de hand van verschillende testen kan uitzoeken welke versie van jouw website voor het hoogste conversiepercentage zorgt. Lees maar even mee en ontdek de vele mogelijkheden en voordelen.

De mogelijkheden

Met de gratis versie van Google Optimize heb je 3 mogelijkheden:

Google Optimize

1. A/B-testen

Een A/B-test, ook split testing genoemd, is een methode waarbij je één element van een webpagina aanpast en vervolgens de verschillende versies gaat tonen en testen. 50% van de bezoekers krijgt de ene pagina te zien en 50% de variant. Je kan bijvoorbeeld beslissen om op een versie van een landingspagina 2 verschillende lettertypes te gebruiken of met andere kleuren of call-to-actions (CTA's) te werken. Na de test kan je analyseren welke variant het beste converteert.

2. Multivariatietesten

Bij multivariatietesten pas je niet één element aan, maar meerdere elementen. Zo kan je bijvoorbeeld de titel, kleur, button en afbeelding van een CTA veranderen. Het doel is dan om te bekijken welke combinatie het best presteert. We raden wel aan om je pas aan multivariatietesten te wagen als je echt veel bezoekers op je website hebt. Anders wordt het moeilijk om goede conclusies te trekken.

3. Redirecttesten

Een redirecttest is eigenlijk een A/B-test waarbij je twee compleet verschillende versies van een pagina test. Hier gaat het dus niet om een CTA of een afbeelding, maar om de volledige pagina. Doel is andermaal om te bekijken welke pagina het meeste bezoekers converseert. 

De voordelen van Google Optimize

1. Eenvoudig te implementeren 

Het implementeren van Google Optimize is eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen, is de code eenmalig in de HTML te plaatsen of de Google Optimize tag toe te voegen via Google Tag Manager.

2. Gemakkelijk te gebruiken

Het aanmaken van varianten kan heel eenvoudig via Optimize. Je opent de website gewoon in je browser en je kan meteen elementen op een pagina eenvoudig verplaatsen, verbergen of een andere kleur geven. Daarnaast is het mogelijk om aanpassingen in de HTML en Javascript of CSS door te voeren. Zo maakt Google het mogelijk om op dezelfde gebruiksvriendelijke manier testen aan te maken als vele andere tools.

3. Mogelijkheid om te bepalen welke bezoekers de test te zien krijgen

Een bijkomend voordeel is dat Google Optimize je de mogelijkheid biedt om te bepalen wie de test te zien zal krijgen. Zo kan je onder andere targetten op basis van stad of land, het device dat de bezoekers gebruiken of interesse in een bepaald product.

Google Optimize

4. Google Optimize is helemaal gratis

Let wel, er is nog een betalende versie van Optimize, namelijk Google Optimize 360. Deze versie heeft enkele extra functionaliteiten, maar om te beginnen is de gratis versie meer dan voldoende.

5. Integratie met Google Analytics

Van zodra je een Google Optimize account hebt aanmaakt, kan je dit koppelen met Google Analytics. Deze integratie biedt veel voordelen. Zo wordt onder andere de targeting mogelijk gemaakt. Google Optimize zal zich hiervoor baseren op de gegevens die hij terugvindt in Google Analytics. Je kunt ook gemakkelijk doelen en segmenten gebruiken voor tests in Optimize. Alsook de resultaten van de tests zal je kunnen terugvinden in de statistieken van Google Analytics.

Google Optimize zelf uittesten?

Google Optimize is een absolute aanrader: gebruiksvriendelijkheid gecombineerd met enorm veel functionaliteiten. Wil je zelf testen wat Google Optimize voor jou kan betekenen? Of wil je ervaring op doen met deze nieuwe tool? Wij helpen je graag verder!