Door Covid-19 komen we allemaal noodgedwongen voor nieuwe uitdagingen te staan. Van de ene op de andere dag werd thuiswerk de nieuwe norm. Bij Calibrate proberen we ons zo goed mogelijk aan te passen en pakken we de koe vast bij de hoorns. Onze mensen werken veilig van thuis om jullie projecten tot een goed einde te brengen. 

Werk jij ook van thuis? Wij sommen hier enkele tips op die je zouden kunnen helpen om je concentratie/focus te boosten.

wake up

1. Zorg voor routine

Zet je wekker. Oké, misschien een uurtje later omdat je geen reistijd hebt, maar stap iedere dag rond hetzelfde tijdstip uit bed. En spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld iedere dag om 8.30 uur op je thuiswerkplek zit. Heb je terugkerende taken? Kies hiervoor ook een vast moment op je dag.

breakfast

2. Vergeet je ontbijt niet!

Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, en die overslaan brengt veel negatieve gevolgen met zich mee. Zo werkt je brein bijvoorbeeld een heel stuk trager en kun je je minder lang concentreren. Jij mag je dan wel springlevend voelen, maar je hersenen hebben voedsel nodig om goed te kunnen (blijven) functioneren. Zeker bij kinderen is een evenwichtig ontbijt dus belangrijk.

Als je elke dag goed ontbijt, heb je trouwens ook minder kans om overgewicht te krijgen. Dat komt doordat je minder snel naar koekjes of andere snacks grijpt. Want geef toe, in een deftig ontbijt heb je niet altijd zin, terwijl een koekje of snoep er wel bij kan. Toch is het beter om ’s ochtends te eten voor je naar je werk of school vertrekt, want zo krijg je beter je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen binnen. Niet ontbijten om een paar kilootjes af te vallen, zal dus niet meteen lukken.

communication

3. Communiceer!

Thuiswerken betekent niet dat je volledig zelf beslist hoe en wanneer je bereikbaar bent. Zorg ervoor dat je telefonisch, per e-mail of via de interne chatfunctie vlot beschikbaar bent voor je leidinggevende en geef proactief genoeg updates over de status van je werk. Zo werk je een goede vertrouwensrelatie in de hand.

Praat ook voldoende met je collega’s door hen even op te bellen of een videogesprek in te plannen. Misschien kunnen jullie wel afspreken om op hetzelfde moment te pauzeren, zodat jullie niet van elkaar vervreemden en toch kunnen genieten van voldoende sociale interactie? Deel nog steeds het lief en leed dat jullie ook op kantoor met elkaar zouden delen.

planner

4. Zet doelen voor jezelf

Wat wil je vandaag precies doen? Schrijf het op. Maak hierin bijvoorbeeld een onderscheid tussen wat je in de ochtend gedaan wilt hebben en in de middag. Dit kun je ook de dag of avond van tevoren al doen. Zo motiveer je jezelf direct voor de volgende dag.

offline

5. Durf offline te gaan

Je mailbox zit overvol en door alle notificaties op je devices lijkt het alsof je in het Lunapark zit. Je bent net in the zone en …tjing tjing…, weg focus. Deze stroom van ongecontroleerde mails en berichten halen je uit je ritme en zijn niet goed voor je concentratie. Het is net alsof iemand elke keer op de virtuele deur van je bureau bonkt. Durf daarom indien nodig voor een bepaalde tijd offline te gaan en werk in alle stilte/rust, wooosah! Breng je collega’s natuurlijk wel op de hoogte! 

music

6. Muziek

Music is life, ook als je aan het werken bent. Maar opgelet: laat de top hits die je volledig mee kan zingen, die zware metal riffs waarbij je spontaan de luchtgitaar speelt of die diepe opzwepende beats waarop je je op Tomorrowland waant even voor wat ze zijn. Deze kunnen je afleiden. Boost je concentratie met een zacht en aangenaam achtergrondmuziekje.

Spotify heeft enkele leuke afspeellijsten specifiek om je te focussen. Een afspeellijst waar ik fan van ben, is de Binaural Beats van Spotify.

stop

7. Stop op tijd

Deze tip vergt een zekere discipline, maar kan je wel helpen om een gezonde balans tussen je werk en je privéleven te bewaren. Eén van de grootste valkuilen aan thuis werken is niet om niet genoeg te werken, maar wel om je werk niet meer voldoende los te laten. Ook thuis zit je werk er op een bepaald moment gewoon op. Sta hier voldoende bij stil en probeer je aan je vooropgestelde routine te houden.

wat met kinderen

8. Word meer dan ooit een kind-manager

Thuiswerken met kinderen is natuurlijk nog een ander paar mouwen. Ook hier is het van groot belang om duidelijke afspraken te maken met je huisgenoten. Wees creatief en las een shiftensysteem in met je partner.

Zorg ervoor dat je kinderen zich creatief kunnen bezighouden, want creativiteit heeft een positief effect op hun fantasievermogen. Richt een gezellig hoekje in, waar ze een audioboek kunnen beluisteren, geef ze kleurplaten waarmee ze zich kunnen uitleven, laat ze knutselen… Stel ook voor je kinderen een bepaald doel voorop aan het begin van de dag, zodat ze iets hebben om naartoe te werken.

Ga zelf op zoek naar een gezond evenwicht tussen je professionele verplichtingen en je taken als ouder. Lukt het toch niet om productief te zijn met de kinderen in de buurt? Vraag dan aan je leidinggevende of je misschien (onbetaald) verlof mag nemen.

quote

9. Plan pauzes en beloon jezelf

Neem af en toe een verdiende pauze.

Strek even je benen, combineer eventueel met wat sport om je gedachten te verzetten. Vergeet jezelf ook niet te belonen, good job you did it. Die target heb je perfect afgerond! Verwen jezelf met een frietje of die Kinder Bueno in de kast zodat je er straks weer tegenaan kan.

beweeg

10. Beweeg!

Mensen met een zittend beroep moeten meer bewegen!

Stimuleer samen bewegen! Samen bewegen heeft een gunstig effect op de motivatie, het doorzettingsvermogen en de onderlinge relatie tussen collega’s blijkt uit onderzoek. Met Calibrate hebben we het initiatief genomen om eens samen een work out te organiseren aan de hand van microsoft teams en een work out van 45 minuten lang. Bekijk ons work out filmpje!