Je hoort het steeds vaker: marketing automation. Je hebt het wellicht al wel eens horen vallen of je hebt er online een artikel over gelezen. Is dit de eerste keer? Geen probleem, we leggen je uit wat het juist inhoudt en waarom jij het zou kunnen inzetten om online sterker in je schoenen te staan.

Marketing Automation als onderdeel van je email marketing

Marketing automation wilt zeggen dat je op automatische wijze e-mails verstuurt naar ontvangers die aangegeven hebben dat ze jouw e-mails graag willen ontvangen. Idealiter vraag je hen ook in welke onderwerpen ze net geïnteresseerd zijn zodat ze steeds de meest relevante informatie ontvangen. Een goede match tussen inhoud en interesse zorgt voor een hoger engagement van de lezer.

Niet enkel de inhoud is van belang maar ook het gedrag van de ontvanger. Op basis van wat de ontvanger vervolgens met je e-mail doet, kan je in automation verschillende reeksen e-mails laten volgen.

Automation

Stel je organiseert een evenement en je nodigt je bestaande klanten hierop uit. Als ze je eerste uitnodiging niet openen kan je een vervolgmail sturen waarin je de ontvanger eraan doet herinneren. Hebben ze je eerste uitnodiging wel gelezen, kan je hen een bevestiging sturen. Eenmaal de ontvangers aangegeven hebben aanwezig te zijn, kan je hen klaarstomen richting het evenement met teasers en herinneringen.

Marketing automation

Al deze zaken kan je op voorhand instellen. We geven een visueel voorbeeld mee om het duidelijker te maken.

Tip: Je kan automation ook inzetten om personen eraan te herinneren dat ze nog iets in hun winkelwagen vergeten zijn. Dit kan je omzet tussen 25% en 95% verhogen volgens onderzoek.

Klik op de afbeeldingen hieronder om het voorbeeld meer in detail te bekijken.

Waarom zou je hiermee aan de slag moeten?

Niet één, maar meerdere redenen: we geven je enkele scenario’s mee waarom je op marketing automation zou moeten inzetten.

  • Je wilt op een consistente en frequente manier in contact staan met je (potentiële) klanten maar je hebt niet altijd de tijd om dit in goede orde te brengen?
  • Je wilt meer omzet genereren door de ontvanger te stimuleren een herhaalaankoop te doen?
  • Of misschien wil je gewoon steeds in het achterhoofd van de ontvanger blijven zodat deze aan je denkt wanneer er een behoefte ontstaat?

Wat de reden ook mag zijn, automation kan je bij al deze redenen helpen. De bedoeling achter e-mailmarketing is om de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen. Als je voor een sterke tool zoals Active Campaign kiest, heb je genoeg functionaliteiten om al dit op eenvoudige wijze klaar te spelen. 

Initieel waren marketing automation tools duur en werden ze vooral door grote spelers zoals Zalando, Ebay of Amazon gebruikt om je eraan te herinneren dat je die tandenborstel in je winkelwagen nog niet betaald hebt. Ondertussen zijn deze tools ook betaalbaar geworden voor bedrijven zoals het jouwe.

De opstart van een marketing automation vergt enige tijd en investering, maar eenmaal opgestart zal je er voordelen uit halen en kosten besparen doordat repetitieve taken op automatische wijze gebeuren. Zo maak je meer tijd en ruimte vrij voor andere taken. Ideaal toch?

Is het GDPR-proof?

Vanaf 25 mei 2018 gaat de nieuwe privacy-wetgeving of GDPR-wetgeving van kracht. Dit wil zeggen dat we op een veilige manier moeten omgaan met informatie die in onze databases staat.

Is marketing automation dan wel nog aan de orde? Zeker weten. Zolang de personen in je database aangegeven hebben dat ze e-mails van je willen ontvangen, kan je hen blijven aanschrijven zoals voordien. Het enige verschil is dat je hen op creatievere wijze moet aansporen om meer over zichzelf prijs te geven zodat de inhoud steeds op het lijf is geschreven van de ontvanger. Deels kan je dit realiseren op basis van hun klikgedrag. Afhankelijk van waarop ze klikken, kan je hun interessen gaan inschatten.

Hoe kan je automation concreet gaan toepassen?

Je hebt in principe 3 zaken nodig: data, inhoud en de mogelijke wegen die de ontvanger kan afleggen. De eerste stappen die je moet ondernemen zijn met andere woorden het verzamelen van gegevens over je ontvangers en het schrijven van e-mails of nieuwsbrieven op basis van de mogelijke scenario’s die je hebt uitgedacht.

Gegevens van je ontvanger

Als eerste heb je data of gegevens van je ontvangers nodig. Deze gegevens kunnen bestaan uit allerlei onderdelen zoals naam, geslacht, leeftijd, interesse of andere relevante informatie. Op basis van deze data kan je dan segmenten aanmaken zodat de boodschap relevant is voor je deeldoelgroepen of kan je inspelen op personalisatie.

Inhoud van je nieuwsbrieven

Inhoud of content is een belangrijk onderdeel van marketing automation. Persoonlijke en relevante boodschappen worden het best ontvangen en stuwen aan op meer contactmomenten die kunnen resulteren in aankopen.

Heb je al een reeks e-mails uitgestuurd naar een bestaande database? Dan kan je deze e-mails recupereren door ze op automatische wijze te laten versturen naar personen die net nieuw ingeschreven zijn op je nieuwsbrief. Let wel op dat de inhoud van die nieuwsbrieven steeds up-to-date is.

Heb je nog geen inhoud opgemaakt? Plan dan een moment in je agenda waar je een reeksje e-mails opmaakt zodat je deze in een automation scenario kan plaatsen. Denk hierbij eerst even na over wat je weet van je ontvanger en speel daarop in. Zitten ze in een bepaalde sector? Heb jij een dienst of een product die een probleem voor hen kan oplossen in die specifieke sector? Ga je inspelen op het klikgedrag en op basis daarvan verschillende scenario’s of wegen opstellen?

We geven je nog een stappenplan mee om meteen aan de slag te kunnen gaan.

1

 Importeren van bestaande klantendatabase binnen Active Campaign.

 

2

Segmenten aanmaken in de lijst zodat je je klantendatabase kan opdelen in deeldoelgroepen.

3

Maak formulieren aan zodat je lijst steeds kan aangevuld worden. Verder is dit ook uiterst nuttig om ingeschreven personen hun data te kunnen laten aanpassen zodat je steeds over de laatste nieuwe gegevens beschikt.

4

Maak formulieren aan zodat je lijst steeds kan aangevuld worden. Verder is dit ook uiterst nuttig om ingeschreven personen hun data te kunnen laten aanpassen zodat je steeds over de laatste nieuwe gegevens beschikt.

5

Maak formulieren aan zodat je lijst steeds kan aangevuld worden. Verder is dit ook uiterst nuttig om ingeschreven personen hun data te kunnen laten aanpassen zodat je steeds over de laatste nieuwe gegevens beschikt.

6

Vergeet niet om je opzet uit te testen. Sturen de toegevoegde linken de ontvanger naar de juiste plaats? Wordt de ontvanger juist aangesproken?

7

Evalueer de resultaten en stuur bij waar nodig.

Hulp nodig bij het opstarten? Onze marketingspecialisten helpen je graag verder!

Welke tool kan ik hier het best voor gebruiken?

Zelf zijn we ontzettend fan van Active Campaign. Deze tool biedt de meeste functionaliteiten voor de beste prijs aan. Een betaalbare tool die binnen ieders handbereik ligt. Handig in gebruik en toont accurate en nuttige resultaten. Ben je reeds gevorderde in het vak? Dan kan je kiezen voor tools zoals Eloqua, Hubspot of Marketo.

Laat ons je even enthousiast maken:

  • Het CRM-systeem binnen Active Campaign zorgt ervoor dat je klantendata op veilige wijze bewaard kan worden.
  • Je kan je database op automatische wijze laten aanvullen door formulieren te integreren op je website.
  • Active Campaign is meester in het segmenteren van je lijst zodat je steeds de meest relevante inhoud naar de juiste personen kan versturen.
  • Maak je e-mails dynamisch. Dat wil zeggen dat je Active Campaign zelf de inhoud van je e-mail gaat laten invullen zodat deze steeds een perfect match is met je ontvanger. Als liefhebber van thrillers wil jij toch ook graag enkel die selectie van series ontvangen van Netflix?
  • Volg je resultaten op. Niet alleen van je e-mails zelf maar ook wat je ontvanger daarna op je website doet. Dankzij het voorziene tracking script dat je implementeert op je website kan je ook perfect opvolgen wat je ontvanger na je e-mail te ontvangen uitspookt.