Je hebt in principe 3 zaken nodig: data, inhoud en de mogelijke wegen die de ontvanger kan afleggen. De eerste stappen die je moet ondernemen zijn met andere woorden het verzamelen van gegevens over je ontvangers en het schrijven van e-mails of nieuwsbrieven op basis van de mogelijke scenario’s die je hebt uitgedacht.
Gegevens van je ontvanger
Als eerste heb je data of gegevens van je ontvangers nodig. Deze gegevens kunnen bestaan uit allerlei onderdelen zoals naam, geslacht, leeftijd, interesse of andere relevante informatie. Op basis van deze data kan je dan segmenten aanmaken zodat de boodschap relevant is voor je deeldoelgroepen of kan je inspelen op personalisatie.
Inhoud van je nieuwsbrieven
Inhoud of content is een belangrijk onderdeel van marketing automation. Persoonlijke en relevante boodschappen worden het best ontvangen en stuwen aan op meer contactmomenten die kunnen resulteren in aankopen.
Heb je al een reeks e-mails uitgestuurd naar een bestaande database? Dan kan je deze e-mails recupereren door ze op automatische wijze te laten versturen naar personen die net nieuw ingeschreven zijn op je nieuwsbrief. Let wel op dat de inhoud van die nieuwsbrieven steeds up-to-date is.
Heb je nog geen inhoud opgemaakt? Plan dan een moment in je agenda waar je een reeksje e-mails opmaakt zodat je deze in een automation scenario kan plaatsen. Denk hierbij eerst even na over wat je weet van je ontvanger en speel daarop in. Zitten ze in een bepaalde sector? Heb jij een dienst of een product die een probleem voor hen kan oplossen in die specifieke sector? Ga je inspelen op het klikgedrag en op basis daarvan verschillende scenario’s of wegen opstellen?