Net zoals bij andere aanpassingen met impact op de website, starten we met een strategiebepaling: de personalisation strategy. Dit omvat enkele cruciale aspecten.
Net zoals bij een algemene digitale strategie, starten we bij het overlopen van de KPI's. Wat wil je bereiken? Meer verkoop of een betere experience? Wil je meer leads, of minder contactopnames met de helpdesk? Elk bedrijf heeft andere noden: onze strategen maken daarom jouw specifieke KPI's concreet aan de hand van workshops. Vervolgens stellen we enkele simpele vragen:
Wat ga ik personaliseren? Welke inhoud op de website is best geschikt om te personaliseren? Hoe kan het marketing team voldoende relevante content produceren en past dit binnen mijn marketing budget?
Hoe ga ik personaliseren? De keuze van de parameters die gaan instaan voor persoonlijke inhoud, zijn namelijk van cruciaal belang. Deze parameters bepalen namelijk de keuze voor het platform dat zal instaan voor de personalisatie. Aan de hand van de "Wat?" vraag, wordt nu ook in kaart gebracht of de nodige data (om de personalisatie aan te sturen) aanwezig is en hoe deze gekoppeld kan worden.
Wanneer moeten mijn personalisatie scenario's in werking treden? Aan het begin van een traject zullen marketeers focus leggen op de quick-wins: dingen die voor de hand liggend zijn en de snelste winst opleveren. Naderhand is personalisatie een kwestie van bedenken, proberen, optimaliseren, repeat...
Deze drie pijlers worden verder uitgewerkt in een algemene strategie en vormen de basis voor de keuze voor implementatie, het produceren van content en uiteraard het marketing plan.