Social media wordt de dag van vandaag meer en meer gebruikt om leads te genereren. Het gebruik van deze kanalen zal alleen maar toenemen dus is het belangrijk om als bedrijf hierop in te spelen. Ook Instagram wordt door meer en meer bedrijven als online hulpmiddel gezien voor hun bereiken van hun doelgroep. 

Op Instagram kan je je doelgroep bereiken op 2 manieren. Ofwel doe je dit enkel op een organische (=niet-betalende) manier ofwel doe je dit aan de hand van organische posts én advertenties. Je moet voor je eigen bedrijf uitmaken of die extra effort in advertenties de moeite waard is. Zal je hier extra conversies door genereren?

Adverteren via Instagram wordt duidelijk meer en meer belangrijk. Wist je dat 80% van Instagram gebruikers een bedrijf volgt op Instagram en dat 75% van de Instagrammers op een advertentie klikt? Net daarom adverteren per maand zo’n 2 miljoen adverteerders op Instagram. Je kan dus zeker voordeel halen uit dit platform aan de hand van advertenties, op voorwaarde dat je weet hoe je je budget optimaal kan besteden. In dit blogbericht geven we enkele tips en tricks om je advertentie optimaal te laten scoren op Instagram.

schermafbeelding_2019-09-04

Adverteer via Facebook advertentiebeheer

Adverteren op Instagram doe je via het advertentiebeheer van Facebook. Via deze tool kan je zelf advertenties opstellen die je kan laten verschijnen op Facebook en Instagram. Je kan dezelfde advertentie op Facebook en op Instagram adverteren, maar aangezien beide kanalen andere formaten bevatten is het beter om aparte advertenties op te stellen voor op Facebook en Instagram.

In het advertentiebeheer van Facebook kan je de doelstelling, doelgroep, plaatsing, budget, planning en content bepalen van je advertentie. 1 adres dus om je advertentie op te stellen!

schermafbeelding_2019-08-28_om_13.40.29

Wat is je doel met de advertentie(s) en wie is je doelgroep?

Vooraleer je effectief begint te adverteren is het ook belangrijk om te weten waarom je een advertentie opstelt. Wil je meer naamsbekendheid met je advertentie? Of ben je eerder op zoek naar personen die op je advertentie zullen reageren, zullen klikken of zullen converteren? Lead generation kan ook een optie zijn als doelstelling en wanneer je een video adverteert is het aan te raden de doelstelling te kiezen om meer videoweergaven te bereiken. Ook andere doelstellingen zijn mogelijk die je kan terugvinden in het Facebook advertentiebeheer.

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten of je doelgroep daadwerkelijk aanwezig is op Instagram. Heb je totaal geen idee of je doelgroep aanwezig is op dit sociale media kanaal? Vraag het hen dan gewoon. Ben je zelf actief op Instagram? Ga dan op zoek naar potentiële klanten of zoek naar hashtags die iets voor je bedrijf kunnen betekenen! 

schermafbeelding_2019-09-04_om_11.00.35

Hoe target ik de juiste doelgroep?

In het Facebook advertentiebeheer kan je je doelgroep opstellen op basis van locatie, geslacht, leeftijd, taal, functies, gedrag en interesses. Het wordt aangeraden om een doelpubliek te hebben tussen de 10.000 en 40.000 personen. Indien je een publiek hebt van meer dan dit aantal, zal je extra opties moeten toevoegen om dit publiek wat te beperken. Deze richtlijn wordt meegegeven aangezien het wat onwezenlijk lijkt dat 1 advertentie past bij een doelgroep van bv. 600.000 personen. Zal ieder individu zich aangesproken voelen tot deze ene advertentie? Daarnaast kan ook een te kleine doelgroep zorgen voor ongewenste resultaten van de advertentie.

Om een advertentie te laten slagen is het best om klein te beginnen. Hiermee wordt bedoeld dat het best is om eerst een segment van je beoogde doelgroep te testen. Neem dus een deeltje van de doelgroep die je wil targeten en laat eerst deze groep je advertentie zien. Behaal je hier goede resultaten mee? Laat dan je advertentie zien aan de rest van je doelgroep en vergroot het budget. Verkrijg je echter slechte resultaten? Pas dan je doelgroep aan of test een andere soort advertentie. Het voordeel van eerst een kleiner segment te nemen is om zo je budget beter in te delen en eventueel verloren budget te vermijden.

Een handig hulpmiddel van Facebook advertentiebeheer is dat je kan zien hoeveel personen je kan bereiken met je advertentie en hoeveel resultaat deze kan opleveren.

schermafbeelding_2019-09-04_om_11.06.50

Waar adverteer ik op Instagram?

Er zijn verschillende mogelijkheden op Instagram om te adverteren. Denk maar aan de Instagram stories, die meer en meer populariteit genereren. Daarnaast kan je ook gewoon een normale post adverteren in de vorm van een afbeelding of video. Je kan ook gebruik maken van advertenties in Instagram Explore, waarbij je advertentie getoond zal worden aan personen die op zoek zijn naar iets en zo verschillende afbeeldingen of video’s zien. Iedere optie heeft zijn eigen mogelijkheden en het is een kwestie van testen wat het beste werkt bij je doelgroep. Bekijk dus welke soort advertentie het best werkt met het minste kosten per resultaat!

Did you know?

Let op! Facebook advertentiebeheer beveelt zelf aan om automatische plaatsingen aan te klikken. Het is echter beter om zelf de plaatsingen te bewerken zodat je zelf kan beslissen waar men je advertentie kan zien.

Wanneer post ik het best?

Wanneer je al actief bent op Instagram, kijk je best in de statistieken wanneer je volgers het meest online zijn en het meest reageren op je posts. Indien je nog niet actief bent, is het best om hier eerst wat te testen. Post en adverteer op verschillende tijdstippen en analyseer wanneer je de beste resultaten haalt.

Let op met die 20/80 regel

De 20/80 regel gaat over het aantal tekst dat je op een afbeelding mag plaatsen. Wanneer er te veel tekst op een beeld staat, kan het gebeuren dat Facebook dit minder gaat tonen aan je doelgroep. Te veel tekst op een afbeelding is volgens Facebook not done omdat dit te veel aandacht wegneemt van wat er effectief afgebeeld wordt. Zorg er dus voor dat maximum 20% van de afbeelding tekst bevat en dat op z’n minst 80% van de afbeelding zichtbaar is.

Hoe laat je je advertentie opvallen?

Content die niet opvalt en die niet eigen is aan je bedrijf, zal niet goed scoren. De continue stroom aan foto’s en tekst op ons scherm zorgt ervoor dat we enkel onze aandacht besteden aan iets wat opvalt. Het is dus belangrijk om als bedrijf te zorgen dat je beeld tussen de menigte de aandacht trekt. Dit kan je doen door een unieke en opvallende afbeelding of video te adverteren. Think out of the box! Zorg ervoor dat je niet copy-paste van andere adverteerders maar kom zelf creatief uit de hoek.

Voor de persoon die de ad te zien krijgt, moet het duidelijk zijn wat de next step is dat hij/zij moet volgen. Communiceer dit op een duidelijke en eenvoudige manier. Instagram zorgt er voor dat je een knop kan toevoegen aan je advertentie die dient als CTA. Ook dit kan ervoor zorgen dat je advertentie opvalt dus maak hier zeker optimaal gebruik van!

Budget & planning

Hoeveel budget investeer ik?

Heb je totaal geen idee welk budget je best kiest voor je advertentie(s)? Het advertentiebeheer van Facebook stelt zelf 20 euro per dag in als voorbeeld, maar dit kan je natuurlijk nog zelf aanpassen. Klinkt dit als een goed startbudget? Houd het dan bij 20 euro per dag om te beginnen. Haal je goede resultaten binnen? Verhoog dan je budget indien dit past in je investeringsbudget. Vind je 20 euro te veel? Begin dan bv. met 10 euro per dag en zie hoe dit uitdraait.

Testen is key en duik in die statistieken!

Test voor je eigen bedrijf uit wat het beste werkt en wat niet werkt! Dit is voor ieder bedrijf anders dus is het belangrijk om vooral in het begin veel zaken uit te proberen en te analyseren wat er aanslaat bij je doelgroep.

In het advertentiebeheer van Facebook is er een handig hulpmiddel om advertenties te testen, namelijk aan de hand van a/b-testing! Je kan de doelgroep, de plaatsing, de advertentietekst en de gebeurtenissen (weergaves, kliks, …) laten testen. Belangrijk is hier dat je genoeg budget investeert en geen te korte advertentie opstelt zodat de resultaten zo goed mogelijk gemeten kunnen worden.

Ben je niet tevreden over de resultaten van je advertenties? Onderzoek dan wat de verbeterpunten kunnen zijn. Spreekt de advertentie niet genoeg aan? Heb je al eens een ander formaat van advertentie (bv. caroussel, video, diavoorstelling, ...) geprobeerd? Adverteer je niet op het juiste moment? Enzovoort. Bekijk je statistieken zodat je in het vervolg (nog) betere advertenties kan opstellen!