2021 zal eigenlijk brengen wat sowieso geleidelijker ging gebeuren, maar aan een hoger tempo. Online e-commerce was reeds 10 jaar aan een enorme opmars bezig, maar is nu pas echt mainstream geworden. Heb je geen online business in retail, dan besta je niet.
Communicatie was online ook al een noodzaak maar is nu nog veel belangrijker. Social media is populairder dan voorheen en is bovendien een belangrijke marktplaats geworden om producten of diensten te ervaren en meteen aan te kopen. Je website blijft een belangrijke schakel maar past als puzzelstuk in een geheel van je online aanwezigheid. Inzetten op de ultieme gebruiksvriendelijkheid en convenience is dus van groot belang, overheen al je digitale kanalen.
Data en media worden in ongelofelijke hoeveelheden uitgewisseld en een performante en gebruiksvriendelijke digitale omgeving is dus een noodzaak om te overleven. Inzicht in deze data is cruciaal. Zorg voor datacaptatie én concrete rapportering zodat je sneller kan inspelen op trends.
Er staan genoeg concurrenten te wachten die allemaal in staat zijn om betere online ervaringen aan te bieden. Enerzijds zijn er slimme, gevestigde bedrijven die 2020 gebruikt hebben om zich te wapenen tegen de crisis en die reeds een jaar op voorhand plannen gemaakt hebben om 2021 te laten knallen. Ik durf te zeggen dat Calibrate en bij uitbreiding de Cronos-groep daar bijhoort. Anderzijds heb je de nieuwe, frisse ondernemers die met geweld en niet-traditionele ideeën sectoren nog meer op zijn kop gaan zetten.
Heb je op dit moment nog een concurrentieel voordeel, dan is het vandaag het moment om daar kritisch over te zijn. Ik raad elke ondernemer dan ook aan om met een goed aantal argusogen zijn ideeën en online aanwezigheid te laten bekijken. Want 2021 wordt een jaar waarin de competitie nog heftiger wordt dan voorheen.