Keywords zijn heel belangrijk. Ze zorgen ervoor dat mensen via zoekmachines op jouw site terechtkomen. Maar het is ook zeer belangrijk om bij je keywords in detail te gaan. Als mensen het woord ‘laptop’ ingeven, krijgen ze enorm veel zoekresultaten te zien. Mensen die echt geïnteresseerd zijn om jouw product of dienst te kopen, zullen meer in detail treden. Het merk, model, kleur… Noem maar op. Door gebruik te maken van langere, specifiekere keyword-zinnen, beter bekend als long tail keywords, zal je beter gevonden worden op specifiekere termen. Als we dit bijvoorbeeld toepassen op het keyword 'laptop', wordt dat beter ‘Apple MacBook Pro Retina 13,3''’.
Long tail keywords zorgen voor een hogere click-through rate omdat het vaak gaat over een heel specifiek product of onderwerp. Dat is ook vrij logisch want een bezoeker weet heel specifiek waar hij naar op zoek is. Omdat long tail keywords minder concurrentie hebben, komen ze ook sneller bovenaan te staan in de zoekresultaten. Het is dus duidelijk: focussen op long tail keywords is zeer interessant. Ze scoren makkelijker, sneller en zorgen voor een hogere conversie.