Oxfam werkt aan concrete en innovatieve oplossingen voor kwetsbare mensen over de hele wereld. Oplossingen waarmee iedereen uit de armoede kan komen en zijn volledige potentieel kan bereiken. In tijden van een conflict of ramp redden ze levens en helpen ze de getroffenen weer in hun levensonderhoud te voorzien. Ze voeren campagne om de stemmen van arme mensen te betrekken bij lokale en internationale beslissingen die hen in hun dagelijks leven aangaan. Oxfam telt meer dan 200 medewerkers verspreid over het hoofdkantoor in Brussel en in de tweedehandswinkels en bijna 1.500 vrijwilligers. Oxfam voert ontwikkelingsprojecten en -programma's uit in meer dan 90 landen over de hele wereld. Bij Oxfam-Wereldwinkels kan je terecht voor het ruimste assortiment fairtradeproducten van België. Met je aankoop steun je bovendien een vrijwilligersbeweging die streeft naar structurele verandering in het handelssysteem. 

oxfam

Oxfam zocht een betrouwbare partner voor hun website.  De Oxfam website bestaat eigenlijk uit 2 aparte websites: de website en de webwinkel. Wij optimaliseerde de gebruikerservaring van de webshop door de flow te herwerken en door de look & feel van de algemene site over te nemen. Bij de webwinkel moet je steeds een fysieke winkel kiezen. Elke winkel heeft namelijk zijn eigen assortiment. Een winkel van Mechelen heeft niet per sé dezelfde stock als een Oxfam winkel in Gent.

De probleemstelling van hun oude webshop

Bij het bezoeken van de webwinkel werd je onmiddellijk geconfronteerd met een scherm om je winkel te kiezen. Je volledige computerscherm vulde zich met een google map met daarop honderden markers. Links zag je een kleine lijst van winkels. Op basis van de postcode kon je zoeken door deze lijst. Dit schrikte vele bezoekers af, de verplichte keuze van een winkel creëerde een drempel. Websitebezoekers willen eerst de producten kunnen bekijken alvorens ze zo’n keuze moeten maken. 

Het voorstel

Onze User Experience experts stelden voor om de keuze van de winkel enkele fases te verplaatsen. Zo kan je eerst rustig de producten bekijken alvorens je overgaat tot bestellen. Verder stelden ze voor om de visuele stijl van de hoofdwebsite en de webwinkel beter op elkaar af te stemmen.

oxfam

From plan to action

Oxfam ging in op beide voorstellen, maar vreesde echter dat ze niet alles op tijd konden herwerken. Gezien de gevoeligheid in tijd moest dit allemaal snel gebeuren. Ze beschikken slechts over 1 ontwikkelaar, en er moest best veel werk verzet worden. Calibrate kon daarbij inspringen. Een van onze developers werkte 2 weken nauw samen met het ontwikkelaarsteam van Oxfam. De taken werden verdeeld gezien de specialiteiten van beide ontwikkelaars.  

Door de technische complexiteit van beide sites was het nipt om alles tijdig klaar te krijgen, maar de deadlines van Oxfam werden gehaald. Mits enkele compromissen.  

Zo is het mobiele gedeelte nog niet optimaal. In een volgende fase gaan we weer samen aan de slag om enerzijds de mobiele versie sterk te verbeteren, en anderzijds om een geüpdate look & feel toe te passen. Zodat de site weer als nieuw lijkt.  

Did you know?

Onze User Experience experts UXMen heten? Ze zijn onderdeel van de Calibrate Group en werken specifiek op gebruiksvriendelijke online ervaringen die resultaat opleveren.

Man

Nood aan een UX audit van je huidige website?