De gebruikerservaring stond bij het bouwen van de portaalsite centraal. Er werd een bewuste keuze gemaakt om de site niet vanuit de eigen organisatiestructuur op te bouwen. Informatie die in lijn ligt met de vragen en verwachtingen van de gebruikers, wordt veel beter ervaren. Om deze verwachtingen of noden in kaart te brengen, legde stad Sint-Niklaas een uitgebreid voortraject af met ons zusterbedrijf Leap Forward. Samen organiseerden ze onder andere workshops met medewerkers en gebruikerstests. De noden van de burger vormden uiteindelijk de basis voor de boomstructuur van de site en de implementatie van Mijn Burgerprofiel in het Drupal CMS. Met die single-sign-on functie volgen de gegevens van gebruikers over alle overheidswebsites heen.
Stadswebsites voor burgers en dagjestoeristen
Sint-Niklaas ging de digitale uitdaging aan en koos ervoor om hun hele online aanwezigheid grondig aan te pakken. De gebruikerservaring staat bij alle nieuwe platformen centraal, zodat de stad een betere dienstverlening kan aanbieden. Verfrissend en to-the-point vanuit het standpunt van de gebruiker, de burger.
Inmiddels hebben we verschillende platformen succesvol gelanceerd, namelijk: OndernemeninSintNiklaas.be, OntdekSintNiklaas.be, stadvandesint.be, Sint-Niklaas.be, d'Academie Podium, d'Academie Beeld, Gavertje Vier en De Droomballon. De portaalsite Sint-Niklaas.be heeft in eerste instantie een informerende functie. De bedoeling is om de dienstverlening van de stad op een gebruiksvriendelijke manier aan te bieden. Daarnaast verwijst de portaalsite ook door naar de andere twee websites, zodat gebruikers snel en eenvoudig de gewenste informatie kunnen terugvinden.
Intussen zijn we elke dag bezig deze webplatformen verder uit te bouwen en staan er nog enkele nieuwe websites op het programma.
Gebruikerservaring centraal
Op de startpagina van Sint-Niklaas.be krijg je meteen een zoekbalk te zien. De gebruiker kan onmiddellijk intypen waar hij of zij naar op zoek is en zal bij het typen al suggesties te zien krijgen.
Ook op die manier proberen we mensen meteen in de juiste richting te sturen.
Verder kan je onder de zoekbalk de dienstverlening van Sint-Niklaas terugvinden, opgedeeld in 12 thema’s. Elk onderdeel is voorzien van een herkenbaar icoon en titel zodat de gebruiker kan doorklikken naar de gewenste informatie.
Ook de 12 thema’s zijn voorzien van een boomstructuur. Onder elk thema kan je verschillende onderliggende pagina’s terugvinden. Elke pagina behandelt telkens een eigen onderwerp. Zo vinden websitebezoekers bijvoorbeeld onder het thema “Persoonlijke documenten” informatie over een geboorte, een huwelijk of een verhuis.
Daarnaast is elk thema voorzien van een blok met veelgestelde “Ik wil”-vragen. Niet alleen super voor SEO redenen, maar ook voor de bezoeker om snel en eenvoudig een antwoord op de vraag te vinden. Wat zou je zelf opzoeken als je eindelijk je rijbewijs mag aanvragen? Een wilde gok: “Een rijbewijs aanvragen”?
In de boomstructuur zijn verder ook verschillende zoekpagina’s voorzien zodat de bezoeker gemakkelijk kan zoeken doorheen de website. Zo is er een zoekpagina met een overzicht van de bekendmakingen van de stad Sint-Niklaas en eentje waar alle reglementen en verordeningen staan opgesomd die de stad Sint-Niklaas heeft afgekondigd.
Ook het laatste nieuws van de stad kan men in de navigatiestructuur terugvinden onder de rubriek “Actueel”.
Niet alleen nieuws- en persberichten, maar ook uitzendingen van de stadstelevisie, nieuwsbrieven en magazines van de stad kan je hier terugvinden.
Verschillende sites op maat van de gebruiker
Op OndernemeninSintNiklaas.be vind je alle informatie terug over ondernemen in Sint-Niklaas. Zo kan een starter informatie vinden over hoe zijn of haar zaak op te starten of kan een bestaande ondernemer ontdekken welke premies en subsidies hij of zij kan aanvragen. Daarnaast werd er ook ingezet op ervaringen van ondernemers. Zij krijgen de kans om hun verhaal te delen op de website. Enerzijds geeft dit een concreet en menselijk voorbeeld mee en anderzijds is het leuke manier om meer content te publiceren.
OntdekSintNiklaas.be bevat dan weer informatie over wat je allemaal kan doen en beleven in Sint-Niklaas: toeristische bezienswaardigheden en mooie plekken, een selectie aan restaurants en logies, evenementen en winkelen. Je vindt er ook de rubriek ‘Typisch Sint-Niklaas’, met de belevenissen die je niet mag missen als je in de stad bent. Deze Drupal 8 site bouwden we in wel drie verschillende talen: Nederlands, Frans en Engels. Met de uitgebreide voorziene agenda aan activiteiten en evenementen zal je ongetwijfeld wel vinden wat te doen in Sint-Niklaas!
d'Academie Podium en d'Academie Beeld bieden een overzicht van het beeld en podium aanbod van de Sint-Niklaas academies. De bezoeker vindt informatie terug over het aanbod en activiteiten in een thematische structuur.
De websites Gavertje Vier en De Droomballon zijn de websites van de lagere scholen van de Stad Sint-Niklaas. De websites hebben als doel om ouders en (toekomstige) leerlingen te informeren over de school. Het biedt een overzicht met informatie voor de ouders en kinderen van de school. Er is informatie terug te vinden over de verschillende klassen, evenementen en algemene praktische informatie van de school.
Ook interesse in een gebruiksvriendelijke site?
Ook interesse in een gebruiksvriendelijke site?