Omdat er geen fixed price afspraak is tussen 2 partijen, draait Agile in de eerste plaats om vertrouwen. De filosofie is : we willen weg van de kloof tussen leverancier en klant. Wij willen een partnership opstarten, waarbij we samen de voordelen van een Agile project kunnen gebruiken, en, als er onvoorziene zaken zijn in een project, we samen delen in de effecten daarvan.
Lagere kostprijs
In fixed price afspraken is het voor een bedrijf nodig om marges in tarieven en budgetten te verwerken, om het risico van een fixed price project in te dekken. Agile werkt aan de hand van een Time & Materials principe, waarbij maandelijks alleen de effectief gepresteerde uren worden gefactureerd. Daardoor valt dit risico weg, en zijn de dagtarieven voor alle medewerkers in een Agile project dus lager, wat resulteert in een lagere kostprijs voor de klant.
Minium Viable Scope
Omdat Agile een vertrouwensband vereist, is er vaak aarzeling bij veel bedrijven om hierin te stappen. Dat is begrijpelijk, omdat fixed price afspraken vaak even belangrijk zijn dan concreet resultaat voor bij de beheerders van budgetten.
Om een garantie te kunnen geven op resultaat binnen een bepaald budget, wordt vaak gewerkt met een Minium Viable Scope (MVP)
Dit is een beperkte set van user stories die absoluut noodzakelijk zijn om de business waarde van de klant te realiseren. Deze worden gescheiden van de user stories die buiten deze omschrijving vallen, en worden apart ingeschat.
Het resultaat is een (nauwe) budgetvork, die aangeeft dat, om de minimaal benodigde scope te realiseren, er een bedrag nodig is dat ergens tussen het minimale en maximale getal van de budget vork zweeft.
De rest van de user stories wordt op een gelijkaardige manier ingeschat om een ruwe indicatie te geven van het benodigde budget, en de tijd die nodig is in de planning.
Uitdoving van dagtarieven
Om de vertrouwensband tussen klant en leverancier verder aan te sterken, wordt vaak gewerkt met een mechanisme van uitdovend tarief.