![Stefaan](/sites/default/files/styles/user_profile_thumbnail/public/2020-05/stefaan-1.jpg?h=a2233af5&itok=Q8AJFM8m)
Stefaan Ellebaut
Vanaf 25 mei 2018 moeten we allemaal voldoen aan de verstrengde wetgeving in verband met gegevensbescherming en -opslag van persoonlijke data van Europese burgers. Aan de hand van deze korte handleiding kan je alvast enkele quick wins doorvoeren om aan de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) te voldoen!
We sommen in enkele stappen de verschillende aanpassingen op die je moet doorvoeren om te voldoen aan de GDPR normen. We nemen zowel een kijkje in de instellingen van Google Analytics als in Google Tag Manager (GTM).
In Google Analytics dienen heel wat settings aangepast te worden. Hieronder een overzicht.
Google laat je de termijn voor het bewaren van gebruikersgegevens vanaf 25 mei zelf bepalen. Je kan kiezen tussen verwijderen na 14 maanden, 26 maanden, 38 maanden, 50 maanden of helemaal niet. Op die manier wil Google de verantwoordelijkheid bij bedrijven zelf leggen, maar welke termijn moet je nu kiezen?
Je kan een IP-adres anonimiseren op verschillende manieren:
ga('set', 'anonymizeIp', true);
Ga na wie er toegang heeft tot Google Analytics en verwijder eventueel personen die hier geen toegang meer tot nodig hebben.
In de cookie policy dien je een duidelijk overzicht te geven van onder andere onderstaande items:
Neem hierbij zeker ook eens een kijkje in onze eigen cookie verklaring.
Voorzie bij elk contactformulier, inschrijvingsformulier, nieuwsbrief inschrijving, … een tekstje waar je duidt:
Als bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief, vergeet dan in eerste plaats het tekstje niet (zie rubriek 5. Copy website).
Om te kunnen bewijzen dat de gebruiker toestemming heeft gegeven (de ‘verantwoordingsplicht') om bijvoorbeeld nieuwsbrieven te ontvangen, is het gebruik van een dubbele opt-in ideaal. De bezoeker zal na het invullen van zijn/haar e-mailadres een e-mail ontvangen waarin een bijkomende verificatie gevraagd wordt. Pas na de bevestiging hiervan, zal het e-mailadres opgenomen worden in de databank.
Voor meer informatie lees ook onze andere artikels: Wees klaar voor de nieuwe GDPR-wetgeving en Jouw cookiebeleid in regel met GDPR dankzij Google Tag Manager (GTM) + stappenplan.