Wie al langer dan vandaag online bezig is met webprojecten, webshops of wat dan ook, weet het inmiddels wel: data is van onschatbare waarde voor jou en jouw bedrijf. Het analyseren van die data zorgt er immers voor dat jij een perfect zicht krijgt op je Return on Investment (ROI) bij je online campagnes, zodat je te weten kan komen welke elementen goed scoren en welk onderdeel nog voor verbetering vatbaar is. Om de resultaten van al die metingen overzichtelijk én begrijpbaar te houden voor onze klanten en ze makkelijk visueel te kunnen voorstellen, maken we bij Calibrate sinds kort gebruik van Google Data Studio Dashboards. Sinds begin april 2017 is de bèta-versie van het programma immers ook beschikbaar in België.

Datastudio

Met Google Data Studio kan je vanuit Google Analytics, Google Search Console, Google Adwords en andere gegevensbronnen, data verzamelen in één overzichtelijk en gebruiksvriendelijk rapport. Bij het maken van dit rapport kan je zelf bepalen welke data je wilt visualiseren en op welke manier (staafdiagrammen, taartdiagrammen, andere grafiekjes). Eén van de grote voordelen van Google Data Studio is dat de resultaten in het dashboard in real-time getoond worden. De resultaten zijn dus steeds up-to-date. Dankzij een uitgebreide filtermogelijkheid kan je bovendien efficiënte analyses doen. De dashboards zijn eenvoudig te delen met collega's of klanten. Google Data Studio is kosteloos ter beschikking gesteld voor iedereen.

Integratie met Google Tag Manager

Een paar maanden terug hadden we het al over Google Tag Manager, de gratis tagmanagementservice die ervoor zorgt dat je makkelijk tags op je website kan plaatsen zonder altijd in de back-end van je website te moeten gaan duiken. Een efficiënte en handige tool, want het beheer van je tags wordt er veel simpeler op en ook onder meer de laadsnelheid van je website krijgt er een duwtje in de rug door.

datastudio2_0

Via Google Tag Manager kan je tags instellen, waaronder custom events, waarmee je veel diepgaander kan gaan analyseren hoe de bewegingen van je bezoekers verlopen op jouw website. Om je een voorbeeld te geven: je kan via Google Tag Manager het aantal kliks op een specifieke button gaan bijhouden en analyseren. Heb je bijvoorbeeld ergens op je site een knop staan waarmee je bezoeker contact kan opnemen met jou, dan kan je gaan bijhouden hoe vaak er op geklikt wordt én meteen ook gaan vergelijken hoe vaak er ook daadwerkelijk een contactformulier doorgestuurd werd naar jouw website. Zo kan je analyseren of de effectieve drempel om contact met jou op te nemen al dan niet verlaagd moet worden. Ook externe link kliks, de scroll-diepte op een pagina, een nieuwsbrief inschrijving en nog veel meer kan getracked worden via Google Tag Manager.

De resultaten van deze custom events kan je vervolgens ook verwerken in je Data Studio-dashboard. Hoe? Erg simpel! Na het instellen van je tags, wordt deze info doorgepushed naar Google Analytics, en het Data Studio-dashboard trekt deze info vervolgens uit Analytics naar het real-time-dashboard.

Meer weten?

Wil jij meer te weten komen over de nieuwe Google Data Studio, om zo ook jouw resultaten handig en leesbaar te kunnen analyseren? Of benieuwd wat Calibrate voor jou kan doen aan de hand van Data Studio? Geef ons dan een seintje, en dan leggen wij jou de werking ervan graag nog eens helemaal uit!