Wat is Hotjar?

Begin 2015 lanceerde Hotjar, een jaar nadat David Darmanin het bedrijf oprichtte, een oproep om het toen al veelbelovende beta-programma uit te testen. Na heel wat positieve commentaren ging het uiteindelijke programma in april van dat jaar live, en sindsdien is het geesteskind van Darmanin alleen maar blijven groeien. De reden achter dat succes ligt voornamelijk in het feit dat Hotjar niet zomaar de zoveelste analysetool van dertien in een dozijn is, maar net een enorm veelzijdig én relatief goedkoop hulpmiddel voor menig marketeer vormt.

Hotjar logo

Tegenwoordig volstaat het al lang niet meer om gewoon een resem bezoekers naar je website te lokken, je moet ze ook weten te overtuigen van je product zodat je hen richting die felbegeerde conversie kan laten overgaan. Voor al wie zijn conversieratio verder de hoogte in wil krijgen - en toegegeven, wie van ons wil dat nu niét? - is het dan ook handig om over zo veel en zo nauwkeurig mogelijke data te beschikken, kwestie van correct te kunnen inschatten hoe bezoekers op je website te werk gaan en waar en hoe dat hele traject nog voor verbetering vatbaar is. Meten is weten, dus laat je best enkele feedback- en analysetools op jouw website los. Of misschien volstaat het zelfs om er maar eentje te lanceren, want Hotjar combineert heel wat van die functionaliteiten in één geheel. Bij Calibrate zijn we al langer overtuigd van de meerwaarde die Hotjar te bieden heeft, dus doen we alle voordelen graag ook eens voor jou uit de doeken.

Tegenwoordig is het hip om uit te pakken met een product dat ‘2-in-1’ of zelfs ‘3-in-1’ is, maar Hotjar doet daar nog een schepje bovenop. Hoewel, noem het gerust een hele schep, want in totaal combineert het programma maar liefst zeven handige tools die jou meer inzicht kunnen verschaffen omtrent de werking van jouw website. Daar waar je voordien allerlei verschillende programma’s nodig had om al die zaken afzonderlijk te gaan bekijken (denk maar aan Clicktale voor de mouse and click tracking, Qualaroo voor enquêtes en Crazyegg voor heatmaps), en dus ook verschillende keren moest investeren in allerlei tools, biedt Hotjar al deze handige hulpmiddeltjes gewoon onder één dak aan. Wij zetten de zeven functies van Hotjar even op een rijtje.

Heatmap

1. Heatmaps

In de sportwereld zijn ze dezer dagen schering en inslag om erachter te komen welke speler nu net waar over het veld gelopen heeft, maar ook in de digitale wereld kunnen heatmaps een heuse toegevoegde waarde betekenen wanneer het op tactische analyses aankomt. Door heatmaps in te stellen op je pagina’s kan je immers exact volgen waar je bezoekers naar kijken of op klikken. Dankzij de drie verschillende soorten heatmaps, kan je trouwens ook specifieke onderdelen van het gedrag van je bezoekers analyseren. Zo zal een click heatmap bijhouden waar en hoe vaak er op een pagina geklikt wordt, de mouse heatmap geeft dan weer een meer algemeen beeld van alle muisbewegingen (en dus punten waar je bezoekers naar kijken), en scroll heatmaps tenslotte houden - zoals je al kon raden - rekening met het scrollgedrag van je bezoekers en welke delen van je pagina bijgevolg het vaakst zichtbaar zijn.

Recordings plus

2. Visitor Recordings

Zijn heatmaps niet genoeg en wil je graag nog wat dieper in het surfgedrag van je bezoekers gaan graven? Dan kan je ook altijd nog kiezen voor visitor recordings. Die gaan niet alleen het klikgedrag en de muisbewegingen weergeven, maar houden meteen volledige bezoekerssessies bij. Op die manier kan je nog preciezer en gedetailleerder nagaan hoe en waar je bezoekers zich bevinden en hoe zij jouw website ervaren. Door verschillende recordings naast elkaar te leggen, kan je op termijn nog makkelijker achterhalen waar jouw sterke en zwakke punten zich bevinden en daarop inspelen. Alle opgeslagen recordings kunnen bovendien ook nog eens makkelijk verder gefilterd worden. Zo kan je gaan filteren op het aantal bezochte pagina’s, specifiek bezochte pagina’s, de browser of het besturingssysteem waarmee gesurft werd, het land van waaruit de pagina bezocht werd en het toestel van de bezoeker. Zo kan je specifieke doelgroepen nog nauwkeuriger gaan analyseren.

Conversion Funnel

3. Conversion Funnels

Wie graag eens het hele traject van aankomst tot conversie onder de loep neemt, kan terecht bij de conversion funnels die Hotjar je voorschotelt. Via die conversion funnel kan je dus alle stappen die bezoekers op je website ondernemen in een trechtervorm gaan gieten, om zo te zien wie nu net waar afhaakt richting conversie. We beweren niet dat Hotjar hiermee het warm water uitgevonden heeft - Google Analytics kan je een vrij gelijkaardige tool bieden - maar vooral in samenwerking met de visitor recording van hierboven kan dit je wel de nodige handige data bieden. Stel je trechters in de conversion funnel goed in en je weet meteen waar je bezoekers afhaken, combineer dat met de visitor recordings en je hebt meteen een haarscherp beeld van welke bezoeker welke weg neemt richting conversie - of waar hij/zij finaal strandt.

Forms

4. Form Analysis

Bij conversies hoort vaak ook een webformulier. Of het nu om een online aankoop gaat (waar je bijvoorbeeld het leveradres of je bankgegevens moet invullen) of om het inschrijven op een nieuwsbrief (waar je meestal enkel je e-mailadres voor nodig hebt), je zal quasi altijd een formulier moeten invullen om tot het eindresultaat te komen. Daarom is het ook belangrijk om te weten of de formulieren op je eigen website wel goed functioneren. Dankzij deze analysetool kan je nagaan hoe lang bezoekers erover doen om elk afzonderlijk veld in te vullen en waar ze het hele proces al dan niet gewoon laten voor wat het is. Erg handig om uit te pluizen of je toch niet wat conversies misloopt door een slecht opgesteld webformulier.

FeedbackPolls

5. Feedback Polls

De mening van je bezoekers te weten komen zonder al te opdringerig over te komen, dat kan je regelen via de feedback polls van Hotjar. Op die manier stel je namelijk slechts één (gerichte) vraag aan jouw bezoekers, zodat ze niet afgeschrikt worden door een hele waslijst aan vragen. Je kan zelf instellen op welke pagina(’s) die pop-up getoond moet worden, en of die aan de linker- of rechterkant van het scherm verschijnt. Stel je je instellingen nog wat fijner af, dan kan je ook zelf kiezen op welk toestel en op welk moment (meteen na het laden, na enkele seconden of bij het bijna verlaten van de pagina) de vraag tevoorschijn komt. Wie op een snelle en efficiënte manier relevante feedback wil krijgen van zijn of haar bezoekers zonder daarbij al te veel van hun tijd te willen inpalmen, zal zich dus zeker kunnen uitleven met dit onderdeel van Hotjar.

Hotjar survey

6. Surveys

Feedback polls hebben hun waarde, maar je kan er geen diepgravend feedbackonderzoek mee laten uitvoeren. Dan zijn surveys een handigere manier om toch iets uitgebreider te gaan vragen naar de mening van je bezoekers. Ook hier is het niet de bedoeling om je bezoekers ellenlang aan het scherm gekluisterd te houden met 1001 vragen, maar je kan wel al een extra aantal vragen mee te stellen. Ook hierbij kies je, net als bij de feedback polls, zelf waar en wanneer de pop-ups op het scherm verschijnen. Om te vermijden dat deelnemers de survey toch als langdradig of storend gaan ervaren, kan je ook meteen een incentive toevoegen of duidelijk vermelden dat het kadert in het plan om je website nog beter en gebruiksvriendelijker te maken.

User recruits

7. Recruit Test Users

Last but not least kan je via Hotjar ook mensen uitnodigen voor gebruikerstestennieuwsbrieven en andere feedbacktesten. Ook hier krijgen bezoekers een pop-up te zien waar ze hun gegevens kunnen invullen. Al die gegevens kunnen nadien makkelijk geëxporteerd worden, waardoor je op een eenvoudige manier een e-mail kan sturen naar alle deelnemers met daarin je nieuwsbrief of andere uitnodigingen. Net als bij de vorige twee feedbacktools kan je ook hier kiezen op welke apparaten de pop-up getoond wordt, en ook de inleidingstekst kan je naar hartenlust aanpassen om een eventuele incentive meteen in het oog te laten springen.

Geen budgetvreter

Zoals je inmiddels zelf wellicht al doorhebt, kan je met Hotjar dus een heleboel kanten uit. Met zeven verschillende tools die je website tot in de kleinste puntjes kunnen helpen analyseren en voor de nodige feedback kunnen zorgen, heb je alvast een erg krachtig hulpmiddel in handen om je digitale project nog net van dat extra beetje brandstof te voorzien. Het nog betere nieuws, vooral voor wie de financiële kant van het verhaal, is dat Hotjar ook geen verpletterende druk nalaat op je budget. De basisversie, waarmee je ook wel al best wat mogelijkheden ter beschikking krijgt, is immers gratis, maar ook de twee betalende versies hebben een aantrekkelijk prijskaartje meegekregen. De plusversie kost je €29 per maand, een nog diepgaandere businessaccount heb je voor €89 per maand.

Misschien weet Hotjar wel niet op elk onderdeel zo gespecialiseerd in te gaan als wanneer je voor elk onderdeel een afzonderlijke tool zou gebruiken, en ook qua lay-out en inhoud is het niet het meest flexibele programma op de markt, maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Voor een relatief lage prijs krijg je zeven analyse- en feedbacktools voorgeschoteld die je een heel eind op weg kunnen helpen. Bovendien scoort Hotjar ook hoog op vlak van gebruiksvriendelijkheid, en krijg je telkens een helder beeld op je bord van alle analyses of feedback. Wij bij Calibrate zijn alvast fan, en raden Hotjar dan ook warm aan!

Overtuigd van Hotjar?

Wil je jouw analyseproces tot een hoger niveau tillen, om zo maximale ROI te verwerven via jouw website? Bij Calibrate kan je terecht voor meer advies over Hotjar, alsook voor de integratie en het analyseren van de resultaten.