Wanneer je een website hebt, is het uiteraard de bedoeling om online goed zichtbaar te zijn en zoveel mogelijk kwalitatieve bezoekers naar je website te lokken. Een van de belangrijkste aspecten is dat jouw website SEO-vriendelijk is, met titels, url's, alt text... die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Dit alles doe je op basis van keywords. Maar wat zijn nu net jouw keywords? Die vind je dankzij een grondige keywordanalyse!

Een keywordanalyse, of vrij vertaald een zoekwoordenonderzoek, vormt de basis van een goede online methode om je online visibiliteit te verbeteren. Keywords zijn de woorden op je website waarmee je gevonden wil worden. Mogelijke bezoekers geven hun zoektermen of search queries in in zoekmachines en komen zo terecht op jouw site. Zo’n analyse heeft dus als doel om erachter te komen welke woorden je nodig hebt om goed gevonden te worden bij de juiste doelgroep. Eens de juiste woorden op de juiste plek staan, zullen de kwalitatieve bezoekers wel volgen!

Keywordanalyse

Het belang van keywords

De keywords die je toevoegt in de content bepalen het profiel van je bezoekers en welke doelgroep je bereikt. Om de juiste mensen op je website te krijgen, dienen je keywords correct, duidelijk en specifiek te zijn. Even een voorbeeld: je bent de eigenaar van een winkel vol golfspullen en je hebt de nieuwste golfclubs die er te vinden zijn. Je zet dus volop in op 'nieuwste clubs'. Maar voor je het weet komen alle bezoekers naar jouw website met de intentie om de locatie te vinden van de nieuwste discotheek om hun beentjes eens te strekken.  Om de juiste trefwoorden te bepalen, is een grondige keywordanalyse dus van groot belang.

Keywordanalyse

Stappenplan

"Hoe begin ik nu aan zo'n keywordanalyse?" Wel, wij maakten dit overzichtelijk stappenplan.

  1. Begin met brainstormen. Welke woorden komen meteen in je op als je denkt aan je website of dienst?
  2. Gebruik een zoekwoordentool om te kijken wat het zoekvolume is van de keywords. Google Keyword Planner is daarbij een heel      handige tool, maar het is natuurlijk niet de enige. Denk maar aan Moz Keyword Explorer, Google Trends, Microsoft Bing Ads Intelligence... Met deze tools kom je niet alleen te weten wat jouw specifieke keywords zijn en wat het geschatte zoekvolume is, maar het berekent ook de kosten van betaalde campagnes voor die woorden. 
  3. Maak gebruik van  long tail keywords. Dat zijn zoektermen die uit drie of meer zoekwoorden bestaan en zeer specifiek zijn. Een techniek om enkel de potentiële leads naar jouw website te lokken, die specifiek op zoek zijn naar hetgeen je aanbiedt. Lees zeker ook eens ons artikel met vijf tips om beter gevonden te worden op Google.

De eerste horde is genomen! Of toch niet...

Voila, je hebt nu jouw keywords te pakken! Trek deze nu door op je hele site, zowel in titels, teksten, url's... De eerste stap  om jouw website helemaal SEO-proof te maken is succesvol afgerond! Zoek je nog hulp om hiermee verder te gaan? Of twijfel je toch aan jouw keywords? Dat is geen probleem! Neem contact op met ons en wij overlopen graag samen het hele proces.