Beschik je al over een LinkedIn-pagina maar weet je niet wat er mee te doen? Of heb je nog helemaal geen LinkedIn-profiel noch sociale media strategie voor je bedrijf? Hoe weet je of dit sociale media kanaal geschikt is voor jouw bedrijf? We beantwoorden al jouw vragen en helpen je in 3 stappen naar een effectieve LinkedIn-pagina. 

1. Is een LinkedIn bedrijfspagina relevant voor mijn bedrijf?

Absoluut. 
Je beschikt over een netwerk van 3 miljoen mensen op LinkedIn om mee te connecteren. Die connecties wil je dus niet mislopen.
In een B2B-context is netwerken van vitaal belang en dat is net wat LinkedIn kan betekenen voor jouw bedrijf. Daarnaast kan je ook volgende voordelen halen uit LinkedIn:

  • Het kan een eerste kennismaking vormen voor nieuwe klanten
  • Het is een eerste verkenning voor toekomstige werknemers
  • LinkedIn is hét platform bij uitstek voor promotie van je bedrijf door jouw eigen werknemers

LinkedIn is vooral effectief in een B2B-context omdat je een relatie opbouwt met je klanten
Door een connectie te maken met een profiel weet je:

  • welke functie de persoon in kwestie heeft 
  • bij welk bedrijf hij of zij werkt en 
  • in welke branche men werkt

Dankzij deze informatie en de handige ‘follow’ button, waardoor geïnteresseerden jouw bedrijf kunnen volgen, kan je uiterst precies de juiste content op je profiel gaan posten om een hechte relatie op te bouwen met je volgers.

Biedt jouw bedrijf vooral B2C producten aan? Dan kunnen andere sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram en Pinterest een hogere conversie genereren dan LinkedIn.

Profiel Linkedin

2. AAN DE SLAG: ZO BOUW JE EEN EFFECTIEVE LINKEDIN-BEDRIJFSPAGINA OP

Jouw werknemers willen uiteraard zo snel mogelijk connecteren met jouw pagina. Ze zijn fier op de functie die ze bij je bedrijf bekleden en bouwen elke dag samen aan jouw merk.

Wat heb ik nodig om te starten?

  • Profielfoto en bannerafbeelding: kies een duidelijk, leesbaar beeld van je logo als profielfoto en ga op zoek naar een aansluitende afbeelding als ‘coverafbeelding’.
  • Bedrijfsomschrijving: schrijf een vlotte tekst. Beschrijf duidelijk waar je bedrijf voor staat, vermeld de belangrijkste informatie in de eerste 300 karakters. Maak gebruik van kernwoorden, zodat geïnteresseerden snel te weten komen wat je doet.
  • Bedrijfsinfo: voeg je URL toe en maak er een punt van om alle extra gevraagde info zo volledig mogelijk in te vullen. 
  • Uitgelichte groepen: Ga op zoek naar groepen die zich in jouw sector bevinden. Deel relevante content met hen en converseer met professionals in de sector. Beter netwerken = meer leads.

Om de betrouwbaarheid van je pagina te boosten maak je best 5 tot 10 posts om te starten. Dit geeft ook meer stimulans aan de bezoeker van jouw bedrijfspagina om deze pagina te volgen!

Linkedin advertentie

Hoe maak ik leads van mijn volgers?

Om de juiste content bij jouw doelgroep te krijgen en hen tot leads te maken, kan je jouw content boosten. Elk bedrijf heeft zijn eigen B2B lead generation strategie en dus een eigen strategie om social media in te zetten. Hier zijn enkele tips om jouw volgers meer te laten converteren:

  • Probeer eens een advertentie: hoewel LinkedIn adverteren eerder duur is, bereik je dankzij de gedetailleerde targeting meestal de gewenste doelgroep. Je kan targeten op functie, bedrijf, opleiding, interesses en op demografische gegevens. Dé ideale manier om jouw specifieke doelgroep te bereiken!
  • Verstuur Inmails. Dit zijn berichten die je kan versturen naar personen waar je zelf geen connectie mee hebt, maar dit wel graag wil worden. Indien je geen Premium account hebt, kan je ook gewoon een connectieverzoek sturen en hierbij een persoonlijk bericht bij toevoegen. Meer connecties zorgt voor een groter netwerk wat betekent het verhogen van het aantal leads!
  • Start je eigen group: deel op consistente en constante basis content en creëer jouw eigen community. Men wil weten wat er gaande is binnen jouw bedrijf. Jouw volgers volgen jou met een reden. Het is echter wel belangrijk om een goede balans te vinden tussen te veel posten en te weinig posten. Elke dag een post schrijven zal veel tijd vergen en niet de gewenste resultaten geven. Slechts elke maand iets posten is dan terug te ver van elkaar. Start met bv. iedere week iets van jouw bedrijf te laten horen aan jouw volgers en check geregeld wat de resultaten zijn!
  • Stimuleer je werknemers om hun eigen LinkedIn profiel helemaal naar je huisstijl om te zetten. Zijn ze tewerkgesteld bij je bedrijf? Is er een taakomschrijving? Hebben ze een banner ingesteld met de bedrijfshuisstijl? Laat je er eentje voor hen ontwikkelen? Delen ze content die op de bedrijfspagina gepost wordt? 

Maak je van je werknemers echte brand ambassadors.

  • Laat deze werknemers ook geregeld iets schrijven over hun dagelijkse taken indien ze hier voor open staan. Geef hen de vrijheid om zelf een netwerk op te bouwen en zo hun eigen kennis te delen met anderen en vice versa! Zo wordt jouw merknaam positief in de kijker gezet.
  • Reageer op jouw volgers! Hebben jouw volgers hun opinie gegeven op een bepaalde post? Ideaal! Zo kan je in dialoog gaan met jouw volgers en bouw je een band op met hen.
  • Test en kom te weten wat het beste werkt voor jouw bedrijfspagina. Krijg je het meeste interactie op bv. behind-the-scenes of vinden jouw volgers het leuker om te zien wat je gerealiseerd hebt? Probeer verschillende soorten posts uit om zo een zo goed mogelijk interactieratio te verkrijgen!
  • Maak carrièrepagina’s. Indien je meer informatie wil tonen aan potentiële werknemers via LinkedIn, dan zijn carrièrepagina’s de oplossing. Bij deze pagina’s kan je meer informatie vrijgeven hoe het er aan toe gaat binnen jouw bedrijf en welke vacatures nog beschikbaar zijn. Deze feature is echter niet gratis. Meer informatie vind je hier.
Statistieken Linkedin

3. Hoe kunnen mijn posts (en dus ook mijn pagina) een groot organisch bereik verkrijgen?

LinkedIn heeft een groot organisch bereik. Dat wil zeggen dat jouw post door vele leden op LinkedIn kan gezien worden zonder dat je hier hoeft voor te betalen. Interessant, toch? Maar hoe kan je precies opvallen tussen die massa posts?

  • Wanneer een lid van LinkedIn op een post reageert of deze liket, dan wordt dit getoond aan de connecties van deze persoon. Als je een post hebt met (veel) reacties, kan je hierdoor veel personen (en potentiële klanten) bereiken. Post daarom iets waar jouw volgers zullen op reageren! Stel bv. een vraag in jouw post of deel bv. iets waarbij jouw volgers moeten reageren in ruil voor een ‘incentive’. Denk maar aan een gratis e-book, een whitepaper, een template of een ander waardevol document. Dit kan zorgen voor meer engagement wat dan weer zorgt voor een groter organisch bereik!
  • Gebruik de verschillende postmogelijkheden van LinkedIn. Je kan een carrousel posten door meerdere foto’s in één keer te plaatsen. Zo krijg je een post waarbij meerdere foto’s naast elkaar worden gepost en dit kan net dat tikkeltje extra geven aan jouw post. Heb je daarnaast als eens een video gepost? Bewegende beelden vallen meer op tussen verschillende statische posts. Zeker het proberen waard dus!
  • Op welke dag en uur is het best om iets te posten? Duik in die statistieken en ontdek wanneer jouw volgers het meest actief zijn op LinkedIn.
  • Toon mensen. Op een foto, in een video, … Dit spreekt andere mensen aan! Wie zijn de gezichten van jouw bedrijf en hoe gaat de werksfeer eraan toe?
  • Post geen links die als eens gedeeld werden, bijvoorbeeld via jouw persoonlijk profiel. Deel het bericht zelf via de bedrijfspagina. Indien je iets deelt dat al eens gedeeld werd, zal je geen groot bereik bereiken.