En meer nog, is het wel een goed idee? (Spoiler alert: JAZEKER!)
Minder dan de helft van de Belgische bedrijven doet aan marketing automation, al stijgt hun aantal wel. De sneeuwbal is zonder twijfel beginnen rollen. Over de populariteit van Drupal in ons frietenland bestaan dan wel geen exacte cijfers, maar zeker is dat duizenden Belgische corporate websites gebouwd zijn met het krachtige open source CMS.
Wat het huwelijk met marketing automation betreft, kan er echter geen twijfel zijn: Drupal integreert naadloos met een hele waslijst aan tools – denk aan usual suspects Marketo, HubSpot of Sharpspring, maar ook aan hun massa’s minder bekende vriendjes – via de zogenaamde ‘modules’. Je kan vertrouwen op de duizenden developers in de Drupal Community om deze modules te blijven updaten. Er bestaan intussen ontelbaar veel modules, en als ze niet bestaan, bouwen wij ze bij Calibrate gewoon lekker zelf.
Een heel groot aantal functionaliteiten kunnen we ook gewoon in Drupal zelf inbouwen. Denk aan features zoals e-mailmarketing, lead management, het aanmaken van landingpagina’s en het opvolgen van acties van bezoekers: zaken die we binnen Drupal perfect kunnen oplossen.
Conclusie: er zijn oneindig veel mogelijkheden voor wie zijn online marketing wil automatiseren met Drupal. Er is dus, beste lezer, werk aan de winkel. Het recept? Bepaal je doelstellingen, creëer een contentstrategie voor je doelgroepen en kies vervolgens de juiste tool(s) om al je processen op te volgen. Vlieg in de boeiende wereld van marketing automation en kneed je leads tot ze klaar zijn om zaakjes met je te doen. Eens je de smaak te pakken hebt, is het moeilijk om te stoppen.
Hulp nodig bij het kiezen van de juiste tools, bij de ontwikkeling van je Drupalsite, of beide? Of gewoon nieuwsgierig? Maak het jezelf gemakkelijk: