Van overwegen tot uitvoeren

Onze E-commerce experten Stef en Liam gaan in deze blog in op jouw vragen over online verkoop.
Waarom zou je een webshop overwegen? Waar moet je op letten en welke stappen moet je volgen?

Waarom heb ik een webshop nodig?

Moest je er nog aan twijfelen, het antwoord is simpel: mensen kopen elk jaar méér online. Meer dan 20% van B2C verkoop in Europa is afkomstig uit e-commerce activiteiten.

Wil je als organisatie mee met de digitale revolutie, is het cruciaal om naast je offline winkel ook online aanwezig te zijn. Zo maximaliseer je je omzet. Daardoor is een webshop vandaag voor retailers simpelweg een noodzaak.

Een webshop leent zich tot alle soorten producten en goederen. Onze webshop-expert Liam geeft mee dat als je goederen op maat verkoopt, een webshop ook interessant is om je bezoeker online een offerte te laten aanvragen. Een transactie hoeft niet het uiteindelijke doel van een webshop zijn, een offerte aanvragen is dat evengoed. Zo hou je de verkoopsdrempel laag, en creëer je interactie met je doelgroep, wat conversie ten goede komt.

Liam vat het als volgt samen:

Een webshop is een manier om je producten open te stellen naar een groot publiek. Op deze manier heb je een veel groter bereik
Liam Roels
 / 
E-commerce architect

Wat is essentieel aan een goede webshop?

Hét grootste aandachtspunt bij een webshop is dat het overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is. Of beter gezegd: de user experience moet on point zijn! Gebruikerservaring is immers alles, want de concurrentie is groot. En onthoud: online shopping draait vooral rond het creëren van een vertrouwelijk gevoel, een vlotte ervaring en een aantrekkelijk aanbod.

‘Bezoek je een website die niet vlot of snel werkt, klik je waarschijnlijk snel op ‘terug’ en zoek je het antwoord op een andere site. Dat is niet veel anders dan in een fysieke winkel, waar je ook het liefst shopt in een ordelijke winkel,’ vertelt Liam, webshop expert.

Op welk platform  de webshop wordt gebouwd, hangt af van je eigen situatie. Simpele noden worden opgelost met een efficiënte, out-of-the-box oplossing, terwijl een e-commerce ervaring op maat een uitgebreider project vereist.

Op basis van de verzamelde data hebben we de customer journeys en user experience in kaart gebracht. De platformkeuze baseer je best op de noden van je online bezoekers, je eigen bedrijfsprocessen en de shop-ervaring die jullie willen meegeven. Zoals je al door hebt, heb je hierin keuzes te maken, elk met een eigen investeringsimpact.

Hoeveel tijd heb je nodig om een webshop op te zetten?

Dit hangt uiteraard af van hoeveel features en hoe geavanceerd je website zal zijn. Om dat uit te leggen, gaan we hieronder meer de praktische toer op en leggen we alle stappen kort uit.

Stap 1: 

Het is het sowieso belangrijk dat je situatie in kaart is gebracht. Zo kunnen we bepalen hoe de webshop er moet uitzien, hoe hij moet werken, welke data-integraties nodig zijn enzovoort. 

Als resultaat weten we hoe jouw business in elkaar zit, en kunnen we een e-commerce implementatieplan opmaken.

Stap 2: 

Het is belangrijk om tijdig te starten aan de technische analyse. In deze fase onderzoeken we hoe we alle nodige functionaliteiten zullen bouwen. Is er checkout maatwerk nodig, welke API’s spelen mee in het verhaal en moet er geïntegreerd worden met andere systemen We doen dit bewust heel vroeg in het traject. Als iets onmogelijk blijkt te zijn, kunnen we tijdig bijsturen door met onder andere de juiste stakeholders terug aan tafel te zitten. Zo voorkomen we dubbel werk.

Stap 3: 

Je project wordt uitgevoerd op maat, en met inachtname van voortschrijdend inzicht. Ons team biedt je een transparante blik in de vooruitgang van het project.

Stap 4:

Nu kunnen we met jou aan de slag. Wij leiden jou en je team op in het gebruik van de e-shop. Dan weten jullie ook hoe je producten toevoegt aan de webshop, opdelen, voorstellen en zoveel meer. Zowel backend beheer processen als online pagina's opmaken en online marketing komen aan bod. Zo word jij een echte power user van je eigen e-commerce systeem.

Did you know?

Verlies je gebruiker nooit uit het oog. Hij vertrekt sneller dan je denkt. - Liam en Stef, onze webshop experten.

Hoe zou je zelf een webshop willen bekijken en gebruiken? Je moet vanuit het standpunt van de gebruiker vertrekken en niet enkel je producten in de kijker zetten. Doe niet aan company thinking, maar zet de gebruikerservaring op nummer 1! Zo verkopen je producten ook beter, volgens een customer journey die passend is voor jouw doelgroep of segment.

Besteed dus voldoende tijd aan het strategische luik. Challenge jezelf en je bedrijf. Stel tijdens de eerste gesprekken zoveel mogelijk vragen. Ook al zijn het langetermijndoelstellingen, neem ze mee in beschouwing en wees ambitieus!

Ben je klaar om gechallenged te worden?

Laat dan je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk met jou contact op!

We houden je data slechts één week bij in functie van dit bericht. Om onze communicatie persoonlijk te maken, vragen we u om uw naam in te geven.
Newsletter