Wat is een digital experience platform (DXP)?

Een digital experience platform (DXP) is een content managementsysteem (CMS) in combinatie met marketing- en personalisatietools. De uitwerking van deze tools zijn volledig op maat van de klant te kiezen en koppelen. Je wil je eigen tools kunnen kiezen en combineren.

De toegepaste componenten in een DXP zijn afhankelijk van je eigen situatie. Wijzen je doelen en je doelgroep aan dat je bepaalde zaken moet toepassen, dan is een flexibel DXP in staat om zich aan te passen. Dat is de meerwaarde van een DXP met Drupal, in lijn met de open marketing strategie die we hanteren.

Zodra de basis van je website of digitaal platform een sterke fundering vormt, kan je nadenken over optimalisaties met een DXP.

Wat is het verschil tussen een DXP en CMS?

Een digital experience platform overstijgt de functionaliteiten van een CMS. Een Drupal CMS is een systeem om je content te beheren. DXP is niet zozeer gefocust op het beheer van de content, maar op digital experience, op gebruikerservaring. Waar het bij een CMS draait om content blocks en modules, biedt een DXP interactie tussen je website en alle externe marketing tools die de ervaring van je gebruikers verbetert.

social-media-marketing

Een digital experience platform (DXP) met Drupal leidt tot een composable of combineerbare oplossing. Herkenbare elementen zijn onder andere:

  • Automated marketing
  • Analytics
  • Personalisatie
  • A/B testing
  • Social media en content kalenders
  • SEA

Wat zijn de voordelen van een DXP met Drupal?

De manier waarop je het DXP toepast is vooral afhankelijk van de maturiteit van je eigen team.

Het grootste voordeel van een DXP met Drupal is dat je geleidelijk aan kan groeien. Je vertrekt vanuit een sterk CMS en je voegt gaandeweg de nodige componenten toe naarmate je als bedrijf groeit of naarmate je eigen marketingkennis groeit.

Natuurlijk zijn er basis parameters die goed moeten zitten. Fundamenten zoals de content en informatiearchitectuur, moeten eerst goed zitten, daarna kan je verder groeien. De extra functionaliteiten die je aan je DXP kan toevoegen doe je vervolgens op maat van je marketing plan.

Een ander voordeel van een digital experience platform met Drupal is dat we samen met de klant kunnen co-creëren. We bouwen een platform op maat en denken samen met de klant mee na over de optimale oplossingen. We begeleiden onze klanten bij de digitale transformatie op weg naar de beste klantenervaring en de beschikbare marketingtools.

Digital experience platform en de customer journey

Een DXP is voorzien om te integreren met marketingtools om een betere customer journey te creëren. Aan de hand van data segmenteren we je doelgroepen zodat we ze beter begrijpen en bereiken.

In de praktijk

Je bedrijf lanceert een Facebook-campagne gericht aan 25-jarigen. Als we dan de juiste UTM-codes koppelen aan die campagne, kunnen we deze informatie capteren in ons digital experience platform. We kunnen deze bezoekers segmenteren onder de doelgroep Young Adults en vervolgens hun ervaring op de website personaliseren. Zo optimaliseren we de customer journey van deze doelgroep.

Q8 devices

Concrete voorbeelden van een DXP

Calibrate heeft al enkele jaren ervaring met het bouwen van digital experience platforms. Zo creëerden we bijvoorbeeld een tool voor Q8 om te A/B testen, te personaliseren en om automated marketing te versturen.

Daarnaast koppelen we ook dashboards met analytische website data aan je Drupal DXP. Via een embedded performance dashboard kan je de prestaties van je website rechtstreeks in de backend bekijken. Wat zijn de meest populaire pagina’s, kanalen, etc.? Of je kan eventuele grote exit rates in het oog houden.

 Het DXP bevat ook integratie met marketing automation platformen zoals Active Campaign, HubSpot of Mautic. Onze klanten kunnen op deze manier zien hoeveel mensen doorklikken naar de website via een e-mailcampagne, je kan contacten opzoeken en hun activiteit met de website bekijken, …

Dit zijn enkele concrete voorbeelden die een beeld schetsen van de mogelijkheden van een Drupal DXP, maar zoals reeds aangehaald kijken we steeds samen met de klanten naar de noden en mogelijkheden. Zo leveren we je een DXP op maat van jouw situatie.

Wanneer heeft je bedrijf een DXP-software nodig?

Waarom heb je een DXP nodig? Zelfs wanneer je een informatiewebsite hebt die voornamelijk content aanbiedt, ga je best aan de slag met marketing- en personalisatietools.

Dankzij een digital experience platform leer je je bezoekers beter kennen en ben je in staat om er beter naar te communiceren. Een Drupal DXP overstijgt een CMS waardoor je niet enkel content op een website plaatst en afwacht tot daar iets mee gebeurt. De business gaat beter nadenken over hoe en waar ze hun klanten bereiken, wat ze willen doen met de beschikbare informatie over hun klanten, hoe ze deze informatie slim kunnen inzetten, …

Wil je meer weten over de DXP-mogelijkheden voor je bedrijf?