Openbaar Kunstbezit Vlaanderen (OKV) biedt boeiend en gevarieerd kunst- en erfgoednieuws in de vorm van een tijdschrift. Het OKV publiceert zes keer per jaar een kunsttijdschrift om openbaar erfgoed en kunst in Vlaanderen aan een breed publiek kenbaar te maken. Daarnaast verschijnen er wekelijks nieuwe dieptestukken over kunst en erfgoed op de website. 

De voorbije 50 jaar heeft OKV generaties kunstminnaars blijvend verrast met vele honderden artikels over kunstenaars en kunstwerken, musea en tentoonstellingen. OKV-abonnees hebben via de website gratis toegang tot die schatkamer. 

Uitdagingen en oplossingen

Het OKV tijdschrift is heel populair, al heel lang. Dat succes wil OKV ook digitaal verder zetten. Het doel van de nieuwe website is om zoveel mogelijk bezoekers te converteren naar abonnees. De inhoud en opbouw van de website moest dus zoveel mogelijk aanzetten tot actie en het proces van abonneren vergemakkelijken.  

Een aantal KPI's stonden centraal:

  • Een bewezen technologie voor de komende jaren
  • Meer mogelijkheden voor bezoekers en leden
  • User Journeys verbeteren en het proces van abonneren vergemakkelijken
  • Een sterk verbeterde user experience
  • Administratief en inhoudelijk beheer optimaliseren

Via een nieuwe Drupal website is het nu makkelijk om nieuwe content aan te maken en zo interessante inhoud over kunst aan te bieden: artikels, tentoonstellingen... de kunst moet visueel centraal staan. Content is king. De nieuwe branding zorgt daar prima voor.

Bovendien kunnen bezoekers en leden ook online aankopen doen. Enerzijds is er natuurlijk het lidmaatschap maar OKV verkoopt ook aparte producten.

Daarvoor zetten wij een Drupal Commerce in, samen met een krachtig CiviCRM, dat ledenbeheer heel makkelijk maakt.

Startup 2

E-commerce

De beste manier om online te verkopen.

Digital customer journey

CiviCRM

Ledenbeheer via een krachtig Open Source CRM systeem.

okv

Resultaat: een performante, gebruiksvriendelijke website

Na een testperiode en het invoeren van content (veel tijdschriften en hun artikelen moesten manueel worden overgezet) ging de nieuwe OKV website live. Een performante, gebruiksvriendelijke en mooie website! De juiste elementen springen direct in het oog zonder in te boeten op overzichtelijkheid. 

okv

Bezoekers kunnen zich eenvoudig abonneren en vinden eenvoudig artikels van de verschillende uitgaven terug. Gerelateerde artikelen worden getoond, waardoor een bezoeker zijn interesse nog meer kan voeden. 

De webshop pronkt in het navigatiemenu zodat boeken of andere artikels eenvoudig online gekocht kunnen worden. Bezoekers kunnen informatie over de diverse musea en tentoonstellingen ook via het menu bereiken. Een actueel overzicht welke musea momenteel geopend zijn, draagt bij aan de goede user experience. 

De backend interface vanuit ons Digital Experience Platform is volgens OKV een grote verbetering ten opzichte van de oude website. De verschillende informatie is gemakkelijk in te voeren en aan te passen als dat nodig is. De webshop en de rapportages daarvan zijn op maat gemaakt voor OKV. Ze beschikken over exact de juiste mogelijkheden en informatie die ertoe doet. Geen overbodige functionaliteit en een onoverzichtelijke rapportering.

kunst

Ook op zoek naar een all-in digitaal platform op maat?