
Kruimelpad
Drupal multisite marketing en e-commerce in food retail
Met zijn 1.300 medewerkers produceert Meat&More vlees, bereide maaltijden, broodjes en nog veel meer. Vanuit het logistieke centrum in Aalter levert men aan de 180 winkelpunten van Buurtslagers en Bon'Ap.
Meat&More positioneert zich als een hoogtechnologisch voedingsbedrijf dat voortdurend werkt aan de toekomst. Digitaal zet Meat&More in op moderne digital marketing en online bestellingen. Ontdek hoe wij hen hierin ondersteunden.
Uitdagingen
-
De nieuwe websites moeten de juiste boodschap kunnen brengen. De positionering van de verschillende merken van Meat&More moet duidelijk zijn.
-
De marketingafdeling van Meat&More wil grote stappen maken. Met de website wil zij de klanten en het brede publiek beter bereiken en leren hoe zij hen beter en beter kan bedienen.
-
Niet enkel online marketing is een belangrijke pijler, maar ook e-commerce is deel van de architectuur: de producten van Buurtslagers en Bon’Ap kan je online reserveren.
-
Om haar groei te kunnen volhouden heeft Meat&More nood aan nieuw talent. De corporate website neemt een belangrijke plaats in het Employer branding verhaal en stuwt aanwervingen vooruit.
Strategische conversie-analyse
Tijdens de eerste fase hebben we samen met het team van Meat&More in workshops een beeld gevormd van de KPI's. Conversie betekent voor elke site iets anders. Terwijl de corporate site focust op aanwerving, mikken de B2C retail sites uiteraard op directe online verkoop.
Dit werd gecombineerd met een doelgroepenonderzoek dat dieper inging op de noden en opportuniteiten bij de target audience. Vervolgens werden de User Journeys uitgetekend die de conversiepaden uitstippelen.
Uit die informatie is de Informatie Architectuur gedefinieerd die van toepassing is voor de drie websites.
Onze aanpak
De bouw van de websites verliep in een aantal fases. In de eerste vier stappen hebben we de websites van Meat&More, Buurtslagers en Bon’Ap meegenomen in analyse en ontwerp, zodat de basis voor de start van development voor de drie sites klaar was.

User Experience en design
Voor elke website ontwikkelden we interactieve wireframe prototypes. Deze werden als belangrijke tool gebruikt om een duidelijk beeld te scheppen van het eindresultaat.
Omdat we met high fidelity wireframes werken, werden alle stakeholders meteen meegenomen in een duidelijk beeld over navigatie, content structuur en stijl van het design. Dit zorgde voor een vlotte afstemming.
De drie merken beschikken over een duidelijke huisstijl die toegepast werd op de drie sites binnen het multisite platform.
Ontwikkeling in sprints
Met alle verzamelde informatie ontwikkelden we in Scrum sprints het Drupal & e-commerce platform voor Meat&More. Het Drupal team werkt hier nauw samen met ons webapp team van Codana, dat instond voor de integratie van de e-commerce engine.

Een Drupal multisite
1 Codebase voor drie websites, maar wel een gescheiden configuratie en inhoud. Naar ondersteuning en beheer is het grote voordeel dat bijvoorbeeld een security update niet drie keer gedaan hoeft te worden, maar in één keer kan worden toegepast. Iedere website kan wel volledig de eigen identiteit en configuratie hebben, terwijl de functionaliteit weer wordt gedeeld.
The best of three worlds!
Resultaat
Met de moderne en mobile friendly websites, die volledig autonoom worden beheerd, heeft Meat&More er een krachtig marketing platform bij.
De bestellingen in de eerste fase overtroffen de verwachtingen. Maar de ambitie is groter. Nu gaan we aan de slag met het marketing team. Onze marketing experts begeleiden de SEA campagnes van Meat&More en zorgen ook voor de training van hun marketeers. Op basis van onze analytics dashboards kunnen Meat&More marketeers de website beter optimaliseren.

Een geïntegreerd systeem
Drupal biedt uitstekende mogelijkheden voor integratie met andere systemen. Zo zijn de websites van Buurtslagers en Bon'Ap volledig geïntegreerd met onze e-commerce oplossing en de backend systemen van Meat&More.
Een andere integratie is die met PeopleXS (Talentsoft) , een SaaS recruitment oplossing. Vacatures worden vanuit het recruitment systeem opgehaald, waardoor jobkandidaten op de website van Meat&More kunnen zoeken naar de voor hun ideale job. Via een formulier wordt de sollicitatie opgemaakt en doorgestuurd naar PeopleXS. Zo is de eigen website een belangrijke bron geworden het aanbrengen van kandidaten.