User Experience, of kortweg UX, is een niet te onderschatten factor bij het maken van een website. Een site moet er niet alleen goed uitzien, het volledige plaatje moet kloppen. De juiste content moet op de juiste plek zichtbaar zijn, specifiek gericht naar de doelgroep die je voor ogen hebt. Het wordt dus een complete belevingsgerichte website.

User Experience Design is daarom essentieel om je doelstellingen te behalen. Een goede gebruikerservaring geeft je bezoeker een positief gevoel. Dat positief gevoel resulteert in tevreden en terugkerende bezoekers, wat de stap tot conversie verhoogt. En dat zorgt dan voor een hogere Return on Investment. En daar doen we het allemaal voor, niet?​

We zetten dé 3 UX-trends van het moment om in de praktijk.

wireframes

1:

Eerst weten, dan ontwerpen

Om tijd te besparen bij het ontwerpen van een website, is het van groot belang om je te baseren op data. Daarom starten we steeds met een onderzoeksfase. Op basis van een grondige analyse kunnen we perfect nagaan wàt op welke plaats moet komen, en vooral wààrom. Onze onderzoeksfase bevat onder andere een volledige doorlichting van de data in Google Analytics, een toptakenenquête, SEO-analyse en concurrentie-analyse. 

Op basis hiervan starten we met het ontwikkelen van wireframes. Die visuele ‘schetsen’ helpen ons om samen met de klant de structuur van de nieuwe website in kaart te brengen, zonder hierbij echt in detail te treden qua opmaak. Door op voorhand een stevig onderzoek uit te voeren en doelbewust wireframes op te stellen, sparen we dus heel wat tijd uit. 

Hotjar trend

2:

Meten en optimaliseren

Om de gebruikerservaring van een website te optimaliseren is het van groot belang om te meten. Hoeveel tijd spendeert een gebruiker op de website, hoe verplaatst hij zich op de site, waar haakt hij/zij af bij het aankopen van een product... Enkel door te meten, zal je in staat zijn de users flow te optimaliseren, en zo ook je ROI te verhogen. 

Een handige en veelzijdige tool daarbij is Hotjar. Via deze tool kan je onder ander het klik- en scrollgedrag van je bezoekers gaan analyseren, de conversiefunnel in kaart brengen en gericht vragen stellen aan jouw bezoekers via een enquête of poll.

Did you know?

Naast Hotjar gebruiken wij ook Google Analytics om in detail de resultaten, alsook de conversies (Return On Investment) van de website en campagnes te meten. Op vraag van de klant kunnen de resultaten in een gepersonaliseerd rapport gegoten worden, aan de hand van Google Data Studio.

Personalisation 01

3:

Gepersonaliseerde content

We leven in een tijd waar dynamische content het verschil maakt. Dat voorspelden we al in 2017 en onze voorspelling komt helemaal uit! Met dynamische content kan je de juiste boodschap aan de juiste persoon voorleggen. Dit kan niet alleen op je website, maar ook in je nieuwsbief of social media pagina's. Door middel van cookies weten websites welke bezoekers reeds op de website zijn geweest en waarin ze geïnteresseerd waren.

Door bezoekersgedrag te analyseren, zal de bezoeker de volgende keer enkel die content te zien krijgen, waarin hij/zij geïnteresseerd is. Dit zal logischerwijze meer interesse wekken bij de bezoeker, wat vervolgens leidt tot snellere leads en meer conversie.

Calibrate ontwikkelde zelf een module waarbij we aan de hand van parameters de bezoekers van een website in bepaalde segmenten gieten. Op basis van die parameters weten we wat de interesses zijn van de bezoekers, waardoor we zeer gericht naar hen kunnen communiceren. Gezien de content van je site dan helemaal is afgestemd op het verwachtingspatroon van je bezoekers, zal de bounce rate verlagen en de stap tot conversie verhoogd worden.

Calibrate DXP

Leer meer over personalisatie

Meer weten? Ontdek de personalisatie mogelijkheden met het Drupal CMS

Meer weten?

Wens je te weten wat UX-Design voor jou website kan betekenen? Laat dan hier jouw gegevens achter en wij contacteren jou voor een vrijblijvend gesprek.