Energetica Natura is specialist op vlak van kwalitatieve voedingssupplementen. Ze werken exclusief samen met een beperkt aantal hoogwaardige merken, die voldoen aan een strenge kwaliteitsstandaard.

Energetica Natura is actief in 5 landen: België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Via de webshop wordt nu al volop ingezet op B2C, maar men vond dat de tijd rijp was om extra te investeren in een B2B2C platform. 

Energetica heeft namelijk heel wat professionele afnemers die hun klanten begeleiden in het selecteren van de juiste supplementen als aanvulling op een gezonde levensstijl. Het nieuwe professional portal speelt daar een cruciale rol in. De internationale context waarbinnen dit alles moet draaien bracht uiteraard ook de nodige uitdagingen met zich mee.

Via het B2B2C professional portal adviseren deze professionals hun klanten over supplementen die dan rechtstreeks via de webshop aangekocht kunnen worden. De professional blijft steeds (mee) op de hoogte van de status van deze bestellingen en kan deze opvolgen voor zijn eigen klanten.

Oplossingen
Digitale strategie, agile prototyping, user testing, Drupal development

Voornaamste uitdagingen

  • Het professioneel portaal moest in het bestaande Drupal Commerce platform geïntegreerd worden 

  • Er was een uitgebreide koppeling nodig tussen het interne SAP systeem en het Drupal platform zodat data in twee richtingen near real-time uitgewisseld kan worden.

  • Het portaal moest niet alleen het account management van Energetica Natura verlichten, maar moest daarnaast ook gebruiksvriendelijk zijn voor zowel professional als eindgebruiker.

medicatie

Een concreet stappenplan

Aangezien de komst van een nieuw portaal verschillende platformen zou impacteren, was een duidelijke roadmap en een sterke planning key in dit project. In overeenkomst met alle partijen hebben we volgend stappenplan uitgewerk.  

1

Strategisch onderzoek
Via concrete workshops en enkele sterke analysten werden de eerste noden en vereisten van het portaal in kaart gebracht.

2

Agile Prototyping 
We creëerden interactieve wireframes om de UX tot in de puntjes uit te werken en creëerden van daaruit de nodige designs die meteen de nieuwe huisstijl van Energetica uitstraalden

3

Gebruikerstesten (user testing) 
Experts weten lang niet alles. Daarom raden we steeds aan zo vroeg mogelijk in het proces gebruikerstesten te doen. Voor we van start gingen met de ontwikkeling hebben we via moderated user testing gevalideerd of het prototype voldoet aan de verwachtingen van de eindgebruiker. En dat er geen grote obstakels zijn die verhinderen dat gebruikers hun taken met succes uitvoeren op het platform. Zoals altijd kwamen daar, ondanks alle vooronderzoek, toch nog enkele cruciale wijzigingen uit voort. Een hele besparing dus, want dat is letterlijk maatwerk dat nooit geschreven werd.

4

Drupal ontwikkeling 
Met de designs en de scope konden we starten aan de Drupal ontwikkeling. We deelden het project op in verschillende sprints zodat de nodige feedback tijdig afgestemd kon worden. In de laatste sprint werden de user stories verzameld die nodig waren voor de connectie met SAP. Voor we met deze laatste sprint konden starten, moest eerst de SAP upgrade track opgenomen worden.

5

SAP koppeling 
De bestaande SAP omgeving voldeed niet aan de in- en output van het nieuwe portaal en had een grondige opknapbeurt nodig zodat de juiste data steeds aangesproken kon worden.  Daarop gingen onze experts aan de slag om een uitgekiende koppeling te realiseren tussen beide platformen.

6

Go live 
Bij het lanceren van het portaal moesten we rekening houden met verschillende partijen en platformen. Onze hosting provider ScaleCity moest het nodige doen voor de switch van een alleenstaande webshop, naar een webshop inclusief portaal. Daarnaast moest de koppeling met SAP goed bewaakt worden zodat niet alleen het portaal, maar ook de webshop de juiste connecties behield. Een sterk uitgekiemde planning hielp ons om samen met de verschillende partijen het portaal met succes te lanceren. 

Met hulp van Calibrate hebben wij onze dienstverlening voor professionele klanten naar een hoger niveau kunnen tillen. Zij hebben ons idee snel tastbaar gemaakt door een goede technische analyse en visuele uitwerking. Kritisch meedenken, een hechte samenwerking en open communicatie zijn de sleutel geweest in dit project.
Alex Ward
 / 
Digital performance marketeer
Alex Ward - Energetica Natura
happy person

Resultaat

Na een intensief proces van verschillende maanden met de volledige sterkte van ons team, werd het portaal met open armen ontvangen door zowel professionals als end users. Professionals beweerden dat het hun werk niet alleen verlicht, maar dat ze erdoor ook nog eens professioneler overkomen. Conclusie: missie geslaagd! 

Heb je nood aan een professionele Drupal Commerce partner? Neem contact op voor vrijblijvend advies.

B2C e-commerce voor Meat&More

Lees ook onze case over Meat & More, waar we een marketing platform combineren met een E-commerce site in Drupal en Laravel.

Alle cases

Benieuwd naar meer cases? We hebben veel ervaring in het bouwen van Drupal Commerce websites.