Tervuren en Sint-Truiden zijn twee gemeenten die niet meteen gelinkt worden aan elkaar, maar toch hadden ze één ding gemeen: de wens om een gebruiksvriendelijke website te hebben. Beide namen ze Calibrate als agency onder de arm om hun website te ontwikkelen. 

Gebruikers centraal

De website werd volgens de toptaken-filosofie gebouwd. Hierbij wordt er gefocust op wat de gebruiker zoekt en dit op een zo gebruiksvriendelijk mogelijke manier. Om dit te realiseren is het noodzakelijk om te starten met te onderzoeken wat deze toptaken zijn. Dit onderzoek werd uitgevoerd door onze collega’s van AG Consult. Naast een toptakenonderzoek, waren zij ook verantwoordelijk voor het gebruiksonderzoek en het uittekenen van de wireframes en het grafische vormgeven van de website.

De voornaamste toptaken, zo bleek uit het onderzoek, waren de openingsuren en de diensten. Deze kregen dan ook een prominente plaats op de homepages van de websites. Verder werd de structuur van de site thematisch en volgens de noden van de bezoekers opgebouwd. Kortom: de sitestructuur werd niet vanuit het perspectief van de gemeente, maar vanuit de bezoeker gemaakt.

De ontwikkeling van de nieuwe websites

Na een grondige denk-fase, gingen de developers van Calibrate aan de slag. Zowel de front- als backend van de websites werd onder handen genomen. De websites werden ontwikkeld in Drupal. Bij uitstek het ideale open source CMS voor een kwalitatieve website.

De ontwikkeling van de website van Sint-Truiden realiseerden we terwijl de huisstijl van de nieuwe website nog in volle opmaak was door een externe partij. Vanwege een strikte deadline konden we hier namelijk niet op wachten. Een uitdaging die onze developers niet uit de weg gingen. Door een goede scheiding van lay-out, functionaliteiten en content kon deze nieuwe huisstijl met een relatief kleine inspanning op een later moment toegepast worden.

Na de ontwikkeling van de websites hebben we een testperiode ingelast. De klant neemt hierbij de tijd om de website van boven tot onder uit te testen om eventuele bugs op te sporen. Na goedkeuring, werden de websites voorgesteld aan het grote publiek.

Gebruiksgemak voor websitebeheerder

Bij het ontwikkelen van de nieuwe websites werd er veel aandacht besteed aan het vereenvoudigen van het gebruiksgemak voor de websitebeheerder. Dankzij op maat gemaakte tools konden we heel wat werk voor de editors automatiseren en vereenvoudigen. We lichten enkele concrete voorbeelden toe van deze gebruiksvriendelijke toepassingen.

Openingsuren Tervuren en Sint-Truiden

1: openingsuren beheren

We ontwikkelden een op maat gemaakte tool voor het ingeven van openingsuren. De sitebeheerder kan op één centrale plaats veranderingen aanbrengen, zoals het ingeven van feestdagen. Deze worden vervolgens automatisch aangepast in alle agenda’s, waaronder die van de scholen, het gemeentehuis, de bibliotheek, etc. Dat bespaart de editor heel wat werk én zorgt ervoor dat alle openingsuren altijd up-to-date zijn.

Activiteitskalender

2: koppeling UiT databank

We zorgden ook voor een koppeling met UiT in Vlaanderen. Organisatoren en stadsdiensten voeren hun activiteiten rechtstreeks en éénmalig in in de UiTdatabank. De feed uit de databank wordt vervolgens automatisch in de website geïmplementeerd als activiteitenkalender. De editor dient de content dus nooit meer tweemaal in te voeren.

mailchimp

3: koppeling mailingprogramma's

We koppelden Mailchimp aan de website van Sint-Truiden. Het samenstellen van een nieuwsbrief is vaak een veeleisende klus. Dankzij deze koppeling, kunnen ze gepubliceerde nieuwsberichten van op hun website verzamelen in een nieuwsbrief en deze vervolgens versturen via Mailchimp. Deze automatisatie bespaart hen heel wat werk bij het samenstellen van hun nieuwsbrief. Aan de website van Tervuren koppelden we een alternatief mailingprogramma, namelijk Flexmail.

Interesse?

We tonen je graag een demo van ons gebruiksvriendelijke Digital Experience Platform! 

embed