Sinds 15 februari 2020 smelten Oxfam-Solidariteit en Oxfam-Wereldwinkels/Fair Trade samen tot één organisatie: Oxfam België. Twee sterke merken die zich samen inzetten voor één gemeenschappelijke missie: de strijd voor economische rechtvaardigheid en tegen ongelijkheid. En er zo mee voor zorgen dat iedereen een menswaardig leven leidt en iedereen elk fundamenteel recht voluit uitoefent. 

De uitdagingen van een prachtige NGO

Nadat we Oxfam al hielpen met hun webwinkel, vertaalden we ook deze samensmelting digitaal. Wij schetsten mee de nieuwe online identiteit en aligneerden de verschillende corporate kanalen van Oxfam met de nieuwe strategie.  

Oxfam_Home

De doelgroepen van Oxfam België

 Oxfam België bedient heel wat doelgroepen, die vaak eigen noden hebben. De verschillende diensten hebben verschillende doelstellingen en hadden tot voor kort zo goed als allemaal een eigen website. Zo had je Oxfam Solidariteit, Oxfam Wereldwinkels en Oxfam Fair-trade. Elk merk had zijn eigen doelgroep en branding. 

Of toch tot voor kort, want wij hebben er samen met Oxfam voor gezorgd dat we zo goed als alle doelgroepen vanaf nu kunnen bereiken via een centrale hub: oxfambelgie.be. Iedereen die de strijd tegen ongelijkheid wil aanpakken zal zich thuis voelen op de nieuwe website.  

De site is een volwaardig digitale hub waar je makkelijk een concrete actie opzet en jezelf informeert via thema’s, projecten of organisaties.  En voor zo’n portaal waar impact en verandering centraal staat, mag een frisse, jonge en dynamische uitstraling uiteraard niet ontbreken.   

Gelijkheid begint bij een eerste stap

1

Strategie 

Als eerste stap stond inzicht krijgen in de huidige structuur op het programma. Met verschillende workshops brachten we dit samen met Oxfam in kaart en schreven we de eerste letters van een strategisch advies rond de organisatie van hun webplatform.

2

Voorbereiding 

Met usability research, gebruikerstesten voor verschillende doelgroepen, UX-workshops en vernieuwde informatie-architecturen evolueerden we samen met hen naar bruikbare wireframes. We pasten hier een uniforme identiteit en branding op toe. Altijd met een doel voor ogen: een centraal platform waarmee we zo goed als alle doelgroepen kunnen bereiken.  

Na een grondige analyse konden we daarentegen besluiten dat Oxfam Fair Trade een afgescheiden geheel moest blijven. Maar we bleven niet bij de pakken neerzitten. Om Oxfam toch in een uniforme stijl aan de buitenwereld te tonen, deden we bij Oxfam Fair Trade een re-skin van het design.  De andere merken centraliseerden we onder een noemer: Oxfam België.  Daar kunnen alle verschillende doelgroepen terecht. Schenkers, campaigners, winkelklanten, vrijwilligers, supporters, scholen, winkelbeheerders … Elke doelgroep vindt op deze centrale hub snel relevante informatie. 

3

Ontwerp 

Dit alles werd opgezet in het uiterst gebruiksvriendelijke Drupal 9-CMS waarin gewerkt wordt met modulaire pagina’s. De websitebeheerder kan elke pagina flexibel opbouwen met een uitgebreide layout-builder.  Achterliggend is het systeem voorzien van API-integraties met bestaande platformen van Oxfam. Denk bijvoorbeeld aan automatische koppelingen met hun CRM en automatisch updaten van winkeldata.  

4

Marketing 
Een centralisatie van al deze platformen brengt ook een grote verschuiving in websiteverkeer met zich mee. Hier ondersteunden we Oxfam in het opzetten van een éénduidige marketingstrategie. Future-proof en al rekening houdend met toekomstige uitbreidingen. 

Did you know?

Een strategisch onderzoek is een handig en belangrijk middel om zo de noden van de bezoeker in kaart te brengen. Op basis van deze informatie ontwikkelen we de structuur van de website.

Resultaten

Een centralisatie van heel wat gefragmenteerde merken met als resultaat een frisse, jonge, dynamische uitstraling waarbij impact en verandering centraal staan.  

Een long-term partnership met deze fantastische NGO.
Op langere termijn denken we samen met Oxfam verder na over een integratie van andere diensten zoals Oxfam Pakt uit, Oxfam Trailwalker en Oxfam e-commerce. 

OXFAM

Ook nood aan een nieuwe website? Wij helpen je graag verder!