Het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis is bekend in gans België. Iedereen kan er terecht voor een brede waaier aan medische raadplegingen, onderzoeken, ingrepen, behandelingen en nazorg. Het aanbod is verdeeld over drie campussen, in Aalst, Asse en Ninove. Het OLV-ziekenhuis behoort met 959 bedden en meer dan 90.000 opnames per jaar tot één van de grootste niet-universitaire ziekenhuizen van Vlaanderen. 

De vorige website was al enkele jaren oud. Hoewel deze huidige website nog functioneel was, voldeed ze niet meer aan de hedendaagse vereisten wat gebruikerservaring, veiligheid en design betreft. We ontwikkelden een nieuwe website voor het OLV ziekenhuis, met nadruk op gebruiksvriendelijkheid en een vlotte beheerservaring. 

Wat waren de uitdagingen?

Enkele belangrijke doelen bij het vernieuwen van de website waren: 

  • Het moet een visueel aantrekkelijke website zijn met een professionele uitstraling;
  • Security moet aan de hedendaagse standaarden voldoen;
  • Conformiteit met de toepasselijke regelgeving (GDPR, cookies, …);
  • Mobiele toegankelijkheid moet optimaal zijn;
  • Optimale gebruiksvriendelijkheid en klantgerichtheid:
    bezoekers moeten snel de juiste informatie kunnen vinden, ook vanuit zoekmachines; 
  • Brochures beheerd in een extern Document Management Systeem (DMS) moeten beschikbaar en doorzoekbaar zijn binnen de website;
  • Vacatures moeten vanuit een externe vacaturedatabank beschikbaar worden binnen de website.

De verschillende diensten hadden ook veel eigen websites. Deze ‘wildgroei’ aan websites moest ook beperkt worden. Iedere dienst moest dus een plek kunnen krijgen op de website met de mogelijkheid eigen informatie kwijt te kunnen, maar wel binnen dezelfde look and feel van de OLVZ-huisstijl. 

De nieuwe website dus, die weer voor enkele jaren voldoet aan alle hedendaagse normen en eisen. 

Online pharmacy

Strategisch onderzoek

Het eerste onderdeel bestond uit een prestatieanalyse. We sommen de sterktes en zwaktes op van de huidige situatie, leren uit de bestaande interacties van de websitebezoekers en formuleren antwoorden rond de motivaties van de interacties met de diensten van het OLVZ. 

In de concurrentieanalyse hebben we lering getrokken uit hoe concurrenten in dezelfde sector het doen. Een vergelijk met de eigen prestaties levert ook interessante inzichten. 

Uit het toptakenonderzoek hebben we door bevraging van websitebezoekers nuttige informatie verzameld over welke aspecten binnen de website topprioriteit hebben en welke minder van belang zijn. Alle resultaten van het strategisch onderzoek hebben we gepresenteerd en besproken met OLVZ. 

Concept en user experience

Binnen een nieuwe Informatie Architectuur gaven we alle informatie op de website de juiste plek en bepaalden we de user journeys. Dit resulteerde in een optimale navigatiestructuur, waarmee onder andere het menu van de nieuwe website vorm kreeg. Daarnaast werd het duidelijk welke informatie op welk niveau beschikbaar zou moeten worden, zonder hier aan flexibiliteit in te boeten. 

De wireframes werden tijdens het UX-design gecreëerd. Alle verzamelde theorie werd omgezet naar werkende prototypes van belangrijke websitepagina’s, zonder hier nog op designaspecten in te gaan. Vanuit de wireframes werden grafische designs gemaakt. We ontwierpen visueel aantrekkelijke websitepagina’s op basis van de wireframes. Uiteindelijk moet het grafisch design één op één worden overgezet naar de front-end, het deel van de website, die de websitebezoeker zal zien. 

Calibrate digital marketeer

Heeft je website ook een betere ervaring nodig? We voeren onafhankelijke expert reviews uit. We analyseren de performantie van je website en komen terug met een volledig rapport.

Ontwikkeling van Drupal website

Gedurende vier maanden werd de Drupal website ontwikkeld. Met regelmatige tussentijdse demonstraties, zodat OLVZ ook goed op de hoogte was van hoe de nieuwe website exact ging functioneren en eruit ging zien. Aan de hand van nauwkeurig uitgewerkte user stories werden alle vereiste functionaliteiten en hun layout in de frontend stap voor stap uitgewerkt, waardoor de voortgang goed gevolgd kon worden en ook duidelijk was wat al getest kon worden. 

De ontwikkelingsfase werd afgesloten met een opleiding voor OLVZ om daarna opnieuw nog eens goed de opgeleverde website te kunnen testen op een testomgeving. Ondertussen werd de productieomgeving ook gereed gemaakt, zodat OLVZ kon starten met het invoeren van content, een niet te onderschatten taak. Door COVID-19 omstandigheden heeft dit langer geduurd dan initieel gepland, maar het resultaat is er! Op 15 oktober 2020 is de nieuwe website live gegaan. 

olvz

Resultaat

Het nieuwe Drupal Content Management Systeem (CMS) biedt mede dankzij de Calibrate custom ontwikkeling een uiterst gebruiksvriendelijk, efficiënt en flexibel beheer voor de diverse content van de website.  Bovendien beschikt de website over een uitgebreide zoekfunctie op basis van de SOLR zoekmachine. Dit maakt het mogelijk om alle informatie, die binnen de website wordt gecreëerd, maar ook alle informatie, die in de website wordt geïmporteerd, zoals de patiëntbrochures of vacatures, eenvoudig kan worden gevonden via de zoekfunctie. En niet alleen via de zoekfunctie op de website zelf, maar ook via zoekmachines, zoals Google, kan informatie goed worden gevonden. De Search Engine Optimization (SEO) module geeft beheerders van de website adviezen over hoe de metadata voor webpagina’s het best kan worden aangevuld, zodat online zoekmachines de informatie optimaal weergeven in de resultaten.

Man

Ook nood aan een digitale makeover? Geef ons een seintje, dan laten we onze expertise graag ook eens los op jouw website!